- Snabbfakta
- Min framtid
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 10-15 v.
- Material
- Linnetyg och lingarn eller bomullsgarn
- Uppgift
Eleverna kommer att abeta med tekniken broderi och gör en tavla med ett motiv där de använder sig av temat
”Min framtid”. Eleverna får brodera med vilka stygn de vill men gärna fler än 3 olika stygn.
De bestämmer själv formen och måttet på tavlan. I slutet av arbetet skall eleverna skriva en slöjdrapport över sitt arbete.
- Förberedelser
Detta är en bra uppgift att ta hjälp av Studie- och yrkesvägledaren på skolan. Man kanske kan ha ett sammarbete isamband med info inför gymnasiet.
- Elevuppgift
- Min framtid
Du får lära dig:
- Olika broderistygn
- Att visa sin inspiration med bilder i ett collage
- Historiskt om tekniken att brodera
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Jag vill att ni arbetar med tekniken broderi och gör en tavla, med ett motiv där ni använder er av temat ”Min framtid”.
Ni får brodera med vilka stygn ni vill men gärna fler än 3 olika stygn.
Ni bestämmer hur stor tavlan skall bli och väljer även färger på väven som ni broderar på och färger på garnet ni broderar med.
Jag vill ha:
- Skiss på er idé
- Collage (klipp och klistra eller ett digitalt collage)
En samling av bilder som beskriver din inspiration
- Genomfört broderi
- Reflektion över hur arbetet har gått.
(en slöjdrapport)
Undervisningsstöd: Min framtid
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
Centralt innehåll:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Eleverna skall lämna in:
- Skiss på sin idé
- Collage (klipp och klistra eller ett digitalt collage)
En samling av bilder som beskriver din inspiration
- Genomfört broderi
- Reflektion över hur arbetet har gått.
(en slöjdrapport)
Du kan även visa denna inspirations film som visar olika tekniker inom broderi.
Eleverna skall kanske prova på olika stygn först innan de bestämmer sig för vilka stygn de vill arbeta med.
Jag brukar låta eleverna göra en provbit med ca 5-7 olika stygn.
Det finns ett kapitel i serien Kvalitet som handlar om en kille som broderar korsstygn med spel motiv.
Den kan man visa som en intro. Du hittar filmen här.
Bra sidor att titta på när det gäller olika broderistygn är:
Du kan även visa denna inspirations film som visar olika tekniker innom broderin.
Bedömningsmatris: Min framtid
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|