- Snabbfakta
- Min garderob
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Materialkunskap
- Förmåga
- Välja och..
- Kunskapskrav
- Utifrån syftet..
- Centralt innehåll
- Slöjden i samhället
- Tid
- 1 v.
- Material
- Inlämningsuppgift
- Uppgift
Detta är en teoretisk uppgift där eleven skall undersöka sina kläder och få kännedom om olika textila material.
Uppgiften är lämplig att använda till distansundervisning. Eleverna kommer att bedömas i sin förmåga att motivera
materialval utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
- Förberedelser
Inget speciellt förutom papper och penna eller digitala verktyg.
- Elevuppgift
- Min garderob
Du får lära dig:
- Om olika textila material
Du kommer att bedömas i:
- Förmågan att att motivera dina val av material utifrån kvalitets- och miljöaspekter
Uppgift
I dina kläder hittar du alltid en lapp (tvättrådslapp) där du kan se hur du som konsument skall ta hand om ditt plagg (tvätta, torka och vårda det) samt vart plagget är tillverkat.
Du ska nu undersöka din garderob och några av dina plagg.
Se bifogat dokument.
Undervisningsstöd: Min garderob
Förmågor att utveckla
- välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Uppgiftens syfte är att låta eleverna få insyn i vilka textila material man kan använda sig i av framställning av kläder.
Dessutom får eleven träna på att motivera sina val av material till olika klädesplagg utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
Gå igenom uppgiften med eleverna där du konkretiserar kunskapsmålen.
Denna uppgift kan förslagsvis skickas ut via tjänsten Grupprummet här i Terminsplanera.
1. Öppna dokumentet/uppgiften här i uppgiftsbanken
2. Kopiera länken
3. Skicka den till eleverna! Voilá!
Bedömningsmatris: Min garderob
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|