För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna kommer att få formge och framställa en superhjälte mantlar. Detta är första gången eleverna möter slöjden. Vi pratar allmänt om superhjältar, vad är det som är så bra med dem och kan vem som helst bli hjältar. Eleverna får lära känna symasinen och tar symaskinskörkort.
Du får lära dig:
Uppgift:
Du skall i textilsalen formge och framställa en supermantel utefter givna mått. Du kommer att formge din mantel som du vill och väljer bomullstyg, garn och symbol själv. Under slöjdprocessen kommer du att lära dig grunderna på symaskin, prova på att göra en applikation samt ett textiltryck med en schablon.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
I uppgiften kommer detta gås igenom:
Symaskinen – eleverna tar symaskinskörkort
Hur en skiss skall se ut
Utlägg av mönster/mall på tyg
Rita sömsmån
Klippa ut i tyg
Sömnad av mantel – sick sack, raksöm
Tvinna band
Lättare applikation i filt
Ett textilt tryck med schablon
Skillnaden på olika nålar
Hur strykjärnet fungerar
Skillnader på olika mätverktyg i textilsalen
Material till mantlar:
Enfärgat och mönstrat bomullstyg
Filttyg till applikation
Bomullsgarn till att tvinnat bard
Textilfärg till textilt tryck
Uppgiften är upplagd på ca 9 lektioner som är 80 minuter långa.
Planering
v.1 |
Uppstart tillammans både trä och textilgruppen. Genomgång av
|
v.2 |
Börja med symaskinen
|
v.3 |
Fortsätta med symaskinen
|
v.4 |
Gå igenom hur en skiss skall se ut
|
v.5 |
Genomgång av måttband-linjal Gör det tvinnade bandet Välj symbol – klipp ut Se applikationsfilm Gör applikation i filt |
v.6 |
Genomgång av strykjärnet
|
v.7 |
Genomgång av olika nålar Trä in tvinnat band i halskanal |
v.8 |
Genomgång av textilt tryck – schablon Gör det textila trycket |
v.9 |
Gör en redovisning i grupp 4 och 4 – använd frågorna |
Tips på filmer att visa:
Film från UR skola som man kan vissa som inspiration:
https://urskola.se/Produkter/190024-Livet-i-Bokstavslandet-Hjaltar
Hur fungerar en symaskin när man syr: Film på engelska
Mönster till manteln:
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |