- Snabbfakta
- Min mantel
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 1-3
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 9.v
- Material
- Textil
- Uppgift
Eleverna kommer att få formge och framställa en superhjälte mantlar. Detta är första gången eleverna möter slöjden. Vi pratar allmänt om superhjältar, vad är det som är så bra med dem och kan vem som helst bli hjältar. Eleverna får lära känna symasinen och tar symaskinskörkort.
- Förberedelser

- Elevuppgift
- Min mantel
Du får lära dig:
- Lära sig symaskinen – symaskinskörkort
- Hur en skiss skall se ut
- Lära sig lägga ut mönster/mall på tyg
- Rita sömsmån
- Klippa ut
- Sömnad av mantel – sick sack, raksöm
- Tvinna band
- Lättare applikation i filt
- Ett textilt tryck med schablon
- Skillnaden på olika nålar
- Hur strykjärnet fungerar
- Skillnader på olika mätverktyg i textilsalen
Uppgift:
Du skall i textilsalen formge och framställa en supermantel utefter givna mått. Du kommer att formge din mantel som du vill och väljer bomullstyg, garn och symbol själv. Under slöjdprocessen kommer du att lära dig grunderna på symaskin, prova på att göra en applikation samt ett textiltryck med en schablon.

Undervisningsstöd: Min mantel
Förmågor att utveckla:
- formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
Centralt innehåll:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Handverktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av några hantverkstekniker, till exempel metalltrådsarbete, sågning och tovning.
- Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas, följas och kopplas till enkla beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen.
I uppgiften kommer detta gås igenom:
Symaskinen – eleverna tar symaskinskörkort
Hur en skiss skall se ut
Utlägg av mönster/mall på tyg
Rita sömsmån
Klippa ut i tyg
Sömnad av mantel – sick sack, raksöm
Tvinna band
Lättare applikation i filt
Ett textilt tryck med schablon
Skillnaden på olika nålar
Hur strykjärnet fungerar
Skillnader på olika mätverktyg i textilsalen
Material till mantlar:
Enfärgat och mönstrat bomullstyg
Filttyg till applikation
Bomullsgarn till att tvinnat bard
Textilfärg till textilt tryck
Uppgiften är upplagd på ca 9 lektioner som är 80 minuter långa.
Planering
v.1
|
Uppstart tillammans både trä och textilgruppen.
Genomgång av
- pedagogisk planering
- visa bildspel
- gå igenom salen – vilka verktyg och maskiner finns.
|
v.2
|
Börja med symaskinen
- vad heter delarna på symaskinen
- sy i papper – olika övningar
|
v.3
|
Fortsätta med symaskinen
- Sy i papper – olika övningar
- Trä symaskinen med övertråd och undertråd (minst 3 gånger)
- Ta en provlapp och sy olika sömmar
|
v.4
|
Gå igenom hur en skiss skall se ut
- Alla skissar
- Börja klippa ut efter given mall (Eleverna arbetar 2 och 2)
- Sick sack runt kanten
|
v.5
|
Genomgång av måttband-linjal
Gör det tvinnade bandet
Välj symbol – klipp ut
Se applikationsfilm
Gör applikation i filt
|
v.6
|
Genomgång av strykjärnet
- Gör applikation
- Stryk in kanterna
- Sy kanterna
|
v.7
|
Genomgång av olika nålar
Trä in tvinnat band i halskanal
|
v.8
|
Genomgång av textilt tryck – schablon
Gör det textila trycket
|
v.9
|
Gör en redovisning i grupp 4 och 4 – använd frågorna
|
Tips på filmer att visa:
Film från UR skola som man kan vissa som inspiration:
https://urskola.se/Produkter/190024-Livet-i-Bokstavslandet-Hjaltar
Hur fungerar en symaskin när man syr: https://www.youtube.com/watch?v=ML8CMNzW6Tg
Mönster till manteln:

Bedömningsmatris: Min mantel
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|