För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna lär sig lite om teknikerna våttova och att vika origami. Här tränar eleverna på att följa en arbetsbeskrivning och få prova på att arbeta i materialen papper och ull.
När man våttovar ull måste man tänka på att det kan bli slabbigt. Förbered en plats i salen med vaxduk och förkläde.
När jag våttovar bollar använder jag mig av tesilar.
Du får lära dig:
Uppgift
Du ska få tillverka en egen mobil av materialen ull och papper genom teknikerna våttova och origami.
Du kommer att träna på att följa en arbetsbeskrivning.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 1 - 3
Jag har gjort mallar i tjockare kartong som eleverna ritar av för att förenkla. I filmen säger de att man skall klippa ut två kvadrater på 20 cm.
men jag har gjort en mindre stjärna och använt mig av två kvadrater på 12 cm istället. Hacken skall klippas in 3 cm.
Det bästa pappret är origamipapper, har man inte det går det bra med vanligt kopieringspapper, tidningspapper mm.
Använd inte för tjockt papper bara.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Formge och.. | I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |