- Snabbfakta
- Mobilställ
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 6 v.
- Material
- Trä och kompletterande material
- Uppgift
Eleven ska tillverka ett mobilställ som ska stå på ett bord.
Mobilstället bör vara stabilt, noggrant tillverkat, intressant att se på
samt passa bra till den tänkta mobilen!
- Förberedelser
Inga speciella!
- Elevuppgift
- Mobilställ
Du får lära dig:
- Vad är form och funktion och hur kombinerar man det?
- Lite om olika material och vilka egenskaper de har
- Hur man kan sätta samman olika material och delar
- Några vanliga ytbehandlingsmetoder
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Du ska tillverka ett mobilställ som kan stå på ett bord. En mobil ska få plats och passa fint i
mobilstället. Du får själv utveckla form och design och tänka på vem som ska ha den, var den ska stå och vilka funktioner mobilstället ska ha.
Glöm inte att mobilstället bör vara stabilt, funktionellt och intressant att se på!
Tänk även på vilket/vilka material som du vill använda och hur du kan sätta samman olika delar.
Glöm inte att fundera på en ytbehandlingsmetod. (T.ex. olja, lack eller färg)
Du ska starta arbetet med att göra en enklare ritning med de viktigaste måtten utsatta.
Efter avslutat arbetet ska du resonera/reflektera över ditt färdiga mobilställ med hjälp av värderingsfrågorna.
Lycka till!
Undervisningsstöd: Mobilställ
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
I uppgiften ligger mycket fokus på just form, funktion och kvalitet.
Prata med eleverna om dessa tre områden. Vad innebär de?
För att arbeta mot högre bedömningar bör man också vara tydlig med att de olika momenten i arbetet bör vara utmanande. En stabil fyrkantig kloss kan ju både ha en tilltalande form, fungera som mobilställ på ett bord och om det är kvalitet i klossen, ska man då erhålla en hög bedömning? Diskutera.
Låt eleverna få veta vilka olika kompletterande material det finns att tillgå. Jag tänker på metall, textil, läder & skinn, bonoplex (plast) eller vad ni nu har i salen. Kan något av detta förhöja kvalitén?
Om man ägnar första lektionen till att planera och överväga olika alternativ till material så kanske du som lärare kan ta fram lite grundmaterial till eleverna inför lektion två.
Låt planerandet ta tid. Förklara hur viktigt det är att överväga olika alternativ innan man bestämmer sig.
Låt eleverna skissa på olika förslag eller t.o.m. göra en ritning. Du bestämmer.
Bedömningsmatris: Mobilställ
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|