- Snabbfakta
- Mobilställ
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 6 v.
- Material
- Trä och kompletterande material
- Uppgift
Eleven ska tillverka ett mobilställ som ska stå på ett bord.
Mobilstället bör vara stabilt, noggrant tillverkat, intressant att se på
samt passa bra till den tänkta mobilen!
- Förberedelser
Inga speciella!

- Elevuppgift
- Mobilställ
Du får lära dig:
- Vad är form och funktion och hur kombinerar man det?
- Lite om olika material och vilka egenskaper de har
- Hur man kan sätta samman olika material och delar
- Några vanliga ytbehandlingsmetoder
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Du ska tillverka ett mobilställ som kan stå på ett bord. En mobil ska få plats och passa fint i
mobilstället. Du får själv utveckla form och design och tänka på vem som ska ha den, var den ska stå och vilka funktioner mobilstället ska ha.
Glöm inte att mobilstället bör vara stabilt, funktionellt och intressant att se på!
Tänk även på vilket/vilka material som du vill använda och hur du kan sätta samman olika delar.
Glöm inte att fundera på en ytbehandlingsmetod. (T.ex. olja, lack eller färg)
Du ska starta arbetet med att göra en enklare ritning med de viktigaste måtten utsatta.
Efter avslutat arbetet ska du utvärdera ditt färdiga mobilställ med hjälp av värderingsfrågorna.
Lycka till!

Undervisningsstöd: Mobilställ
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former
I uppgiften ligger mycket fokus på just form, funktion och kvalitet.
Prata med eleverna om dessa tre områden. Vad innebär de?
För att arbeta mot högre bedömningar bör man också vara tydlig med att de olika momenten i arbetet bör vara utmanande. En stabil fyrkantig kloss kan ju både ha en tilltalande form, fungera som mobilställ på ett bord och om det är kvalitet i klossen, ska man då erhålla en hög bedömning? Diskutera.
Låt eleverna få veta vilka olika kompletterande material det finns att tillgå. Jag tänker på metall, textil, läder & skinn, bonoplex (plast) eller vad ni nu har i salen. Kan något av detta förhöja kvalitén?
Om man ägnar första lektionen till att planera och överväga olika alternativ till material så kanske du som lärare kan ta fram lite grundmaterial till eleverna inför lektion två.
Låt planerandet ta tid. Förklara hur viktigt det är att överväga olika alternativ innan man bestämmer sig.
Låt eleverna skissa på olika förslag eller t.o.m. göra en ritning. Du bestämmer.
Bedömningsmatris: Mobilställ
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|