- Snabbfakta
- My Happy Doll
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 1-3
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Vävning
- Förmåga
- Formge och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 3-4 lektioner
- Material
- Garn, kartong
- Uppgift
Väva figur på kartong efter skiss och mönster.
Arbetssätt:
Vi börjar med att tillsammans titta på en film hur man gör en Happy Doll.
Därefter följer man instruktionsfilmen och börjar med att färglägga en skiss och en mall.
Vi går igenom hur man lägger upp en varp för väv och väva efter färgläggningen på mallen och göra lämpliga färgval i garn.
Vi går igenom hur man monterar av väven och dekorerar sin Happy Doll.
- Förberedelser
Kopiera skiss och mall. Skär ut kartong i lagom bitar och se till att limstift finns i slöjdsalen.
Ta fram överblivna restgarner.
Titta på instruktionsfilmen hur man tillverkar My Happy Doll .
- Elevuppgift
- My Happy Doll
Du får lära dig:
- Hur du väver
- Hur du lägger upp en varp
- Vävningens grunder och begrepp
- Klippa efter linjer i papper och kartong
-
Knyta dubbelknutar
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
Uppgift:
Du jobbar med att väva en enklare figur på kartong. Du får testa att lägga upp en varp på kartong och sedan att
väva över denna med färger som du själv önskar för ett personligt uttryck.
Beroende på personlighet, kreativitet, tid o.s.v. kan du utveckla arbetet utifrån dina egna förutsättningar, genom
att dekorera din docka med tyg, pärlor, paljetter etc.
Undervisningsstöd: My Happy Doll
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll i årskurs 1-3
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Några enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
- Bilder, föremål och andra inspirationskällor för det egna skapandet.
Arbetsområdet beräknas ta ca 3-4 veckor och kan vara en bra start eller slut uppgift på terminen.
Visa instruktionsfilmen för eleverna för ett självständigt skapande
Starta arbetsområdet med att visa instruktionsfilmen för eleverna och ha en gemensam genomgång hur de varpar på kartong
och börjar väva, samt trä nålen med garn på enklast sätt.
Gör upp några prov pototyper som visar processen för eleverna, så att de har möjlighet att känna, klämma och vrida på arbetena.
Tänk på att informera eleverna att varptrådens färg blir hårets färg och färgen på händer och fötter.
Bedömningsmatris: My Happy Doll
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|