- Snabbfakta
- My Happy Doll
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 1-3
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Vävning
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 3-4 lektioner
- Material
- Garn, kartong
- Uppgift
Väva figur på kartong efter skiss och mönster.
Arbetssätt:
Vi börjar med att tillsammans titta på en film hur man gör en Happy Doll.
Därefter följer man instruktionsfilmen och börjar med att färglägga en skiss och en mall.
Vi går igenom hur man lägger upp en varp för väv och väva efter färgläggningen på mallen och göra lämpliga färgval i garn.
Vi går igenom hur man monterar av väven och dekorerar sin Happy Doll.
- Förberedelser
Kopiera skiss och mall. Skär ut kartong i lagom bitar och se till att limstift finns i slöjdsalen.
Ta fram överblivna restgarner.
Titta på instruktionsfilmen hur man tillverkar My Happy Doll .

- Elevuppgift
- My Happy Doll
Du får lära dig:
-
Hur du väver
-
Hur du lägger upp en varp
-
Vävningens grunder och begrepp
-
Klippa efter linjer i papper och kartong
-
Knyta dubbelknutar
Du kommer att bedömas i:
-
Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål. (1)
-
Hur väl du använder slöjdens redskap (2)
-
Hur du utvecklar idéer (4)
Uppgift:
Du jobbar med att väva en enklare figur på kartong. Du får testa att lägga upp en varp på kartong och sedan att
väva över denna med färger som du själv önskar för ett personligt uttryck.
Beroende på personlighet, kreativitet, tid o.s.v. kan du utveckla arbetet utifrån dina egna förutsättningar, genom
att dekorera din docka med tyg, pärlor, paljetter etc.

Undervisningsstöd: My Happy Doll
Förmågor att utveckla
- formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
Centralt innehåll i årskurs 1-3
- Materialens egenskaper och användningsområden.
- Enkla former av några hantverkstekniker
- Enkla skisser och arbetsbeskrivningar
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen.
- Berättelser som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
- Slöjdföremåls funktion och betydelse som bruks- och prydnadsföremål.
Arbetsområdet beräknas ta ca 3-4 veckor och kan vara en bra start eller slut uppgift på terminen.
Visa instruktionsfilmen för eleverna för ett självständigt skapande
Starta arbetsområdet med att visa instruktionsfilmen för eleverna och ha en gemensam genomgång hur de varpar på kartong
och börjar väva, samt trä nålen med garn på enklast sätt.
Gör upp några prov pototyper som visar processen för eleverna, så att de har möjlighet att känna, klämma och vrida på arbetena.
Tänk på att informera eleverna att varptrådens färg blir hårets färg och färgen på händer och fötter.
Bedömningsmatris: My Happy Doll
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|