- Snabbfakta
- Något att hänga i granen
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 1-3
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 1-3 v.
- Material
- Filttyg, bomullsgarn, pärlor mm
- Uppgift
Uppgiften går ut på att eleverna skall lära sig att sy olika broderistygn i filttyg, samt använda sin fantasi och skapa en figur att hänga i sin gran. Detta är en uppgift där eleven får utrymme att berätta om sin figur och kanske lite om traditioner de har hemma under julen.
Denna uppgift skulle även kunna heta "något att hänga i riset" eller "något att hänga på min dörr".
Det är ju många som inte firar jul!
- Förberedelser
Handla in:
Olika färger av filttyg
Broderigarn i bomull
Spetsiga broderinålar
Pärlor, knappar, band som dekoration
Bra om ni gått igenom/går igenom:
Vad som skall finnas på en skiss (produkt, mått, material och vilka stygn)
Hur man lägger ut mall/mönster på tyg
Olika stygn (kaststygn, efterstygn, förstygn och langettstygn)
- Elevuppgift
- Något att hänga i granen
Du får lära dig:
- Olika broderistygn
- Fakta om filttyg
- Hur en skiss skall se ut
- Att sätta ord på din slöjdprosess och på dina val av material
Uppgift:
Er uppgift blir att formge och framställa en figur som ni vill hänga i er gran/på dörren/riset. Ni skall välja material och vilka broderistygn ni vill sy med. När ni är färdiga med er figur skall vi sätta oss i små grupper och prata om ert arbete.
Undervisningsstöd: Något att hänga i granen
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets - och miljöaspekter,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
Centralt innehåll:
- Handverktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av några hantverkstekniker, till exempel metalltrådsarbete, sågning och tovning.
- Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas, följas och kopplas till enkla beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen.
Jag brukar ha genomgång av:
- Olika broderistygn
- Fakta om filttyg
- Färgvalet betydelse på slutprodukten, när man väljer material
- Hur en skiss skall se ut (föremål, mått, material och teknik)
- Att sätta ord på din slöjdprocess och på dina val av material (berätta hur man kan prata om sitt föremål)
- Hur man lägger ut på tyg och klipper ut (skillnaden här när man syr för hand är att man inte har sömsmån)
Bedömningsmatris: Något att hänga i granen
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|