För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Uppgiften går ut på att eleverna skall lära sig att sy olika broderistygn i filttyg, samt använda sin fantasi och skapa en figur att hänga i sin gran. Detta är en uppgift där eleven får utrymme att berätta om sin figur och kanske lite om traditioner de har hemma under julen.
Denna uppgift skulle även kunna heta "något att hänga i riset" eller "något att hänga på min dörr".
Det är ju många som inte firar jul!
Handla in:
Olika färger av filttyg
Broderigarn i bomull
Spetsiga broderinålar
Pärlor, knappar, band som dekoration
Bra om ni gått igenom/går igenom:
Vad som skall finnas på en skiss (produkt, mått, material och vilka stygn)
Hur man lägger ut mall/mönster på tyg
Olika stygn (kaststygn, efterstygn, förstygn och langettstygn)
Du får lära dig:
Uppgift:
Er uppgift blir att formge och framställa en figur som ni vill hänga i er gran/på dörren/riset. Ni skall välja material och vilka broderistygn ni vill sy med. När ni är färdiga med er figur skall vi sätta oss i små grupper och prata om ert arbete.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
Jag brukar ha genomgång av:
Dessa filmer är bra filmer som visar hela arbetsgången:
Sy filtfigur del 1
Sy filtfigur del 2
Sy filtfigur
Olika broderistygn:
Broderibloggen - brodera mera
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Formge och.. | I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |