För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna gör en personlig namnbricka med gummiband som kan fästas runt alla
framtida slöjdföremål som är under tillverkning.
Man får lära sig fiberriktning, borra, fila, slipa och bränna med brännpenna.
Lister 5 mm tjocka där eleverna kan såga av sin egen bricka beroende på hur lång den ska vara.
Du får lära dig:
Uppgift
Du ska få tillverka en egen namnbricka där vi ska fästa ett gummiband.
Detta kan du sätta runt dina framtida slöjdarbeten så att man vet vilka saker som är just dina i slöjdskåpet.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 1 - 3
Som en första uppgift i år 3 kan detta slöjdarbete både ge bra förstakunskaper inom ämnet samtidigt som den färdiga namnbrickan fyller en funktion för framtida arbeten. Med gummibandet spänner man namnbrickan runt alla sina delar, eller hela föremålet, som man har i slöjdskåpet. På så sätt ser man lätt vad som tillhör vem och eleven slipper tejpa eller skriva sitt namn på alla bitar.
Först talar vi lite om träslag och vilka som finns i Sverige, vad en skiss är och varför den behövs. Därefter skissar de sin namnbricka på dokumentet Överväganden. Vi kommer in på fiberriktning och vilket träslag vi ska använda. Med hjälp av mängden bokstäver i elevens namn kan de räkna ut hur lång bit de behöver. Därefter kan de föra in det måttet på skissen.
Jag har förberett genom att hyvla upp lister i massivt trä som är 30 mm breda. Efter introduktionen får varje elev varsin sådan som är ca 200 mm lång.
Eleven får såga av sin namnbricka och därefter går vi igenom det där med fiberriktning igen innan vi ska fila. Hur gör man för att inte det ska flisa ur i änden på namnbrickan när man filar? När de har filat får de slipa med olika grovlekar på sandpapper. De markerar inför borrningen och vi brukar sedan borra med en drillborr. Glöm inte att ha ett underlägg så att det inte blir flisor på undersidan. Vi pratar om brännpennan och säkerhet vid användandet.
Till sist får eleven lite utbildning i färgsättning och användandet av någon olja.
Som det centrala innehållet säger ska man värdera arbetet muntligt i år 3. Vill ni dock arbeta med namnbrickan med äldre elever kan ni använda er av dokumentet Värdering.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Formge och.. | I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |