- Snabbfakta
- Namnsköld
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Tolka slöjdföremåls..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Ge omdömen, Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 8 v.
- Material
- Plywood, lister, knoppar, övriga material
- Uppgift
Eleven väljer en form på en sköld som sågas ut i plywood.
Eleven tar reda på vad hens namn betyder/härstammar ifrån och illustrerar
med egen tolkning, betydelsen inne i skölden.
Vi gjorde även så att skölden fick en funktion genom några knoppar att hänga något på.
- Förberedelser
Plywood 7 mm och träknoppar
Lister till knopparna
Olika material att illustrera med

Helena (fackla) Björk (efternamn) Angela (ängel)
- Elevuppgift
- Namnsköld
Du får lära dig:
- Vad ditt namn kan betyda.
- Hur man kan tolka och illustrera det med hjälp av olika material
- Lite om plywood och att arbeta i olika material
- Vad man bör tänka på när man skriver en bra utvärdering
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska få formge en sköld och såga ut den i 7 mm tjock plywood.
Sedan ska du leta upp vad något av dina namn betyder och illustrera det på/i skölden.
Försök utmana dig och arbeta i olika material förutom trä. Kanske plåt, plexiglas eller läder/skinn.
Försök var klurig när du ska tänka ut olika sätt att visa upp ditt namn med materialen.
Du ska även tillverka en list där du får sätta fast några knoppar som man kan hänga saker på.
Skölden kommer att vara både fin och användbar att hänga saker på knopparna hemma!
Illustrera = Visa något med bilder eller med olika material

Undervisningsstöd: Namnsköld
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
Centralt innehåll i årskurs 4-6
Denna uppgift hittade jag i Facebooksgruppen "Nationellt resurscentrum för slöjd".
Så här arbetade och utvecklade vi uppgiften på vår skola:
Eleverna fick börja med att söka på https://svenskanamn.se där de hittade betydelsen för just sitt namn.
(givetvis finns här namn även från övriga länder)
Fanns inte namnet där så fick de välja sitt mellannamn eller varför inte efternamn.
Vi fann alltid något att illustrera men fungerar inte elevens namn så kanske man kan välja ett syskons namn och ge bort
namnskölden. De skrev sedan in namnbetydelsen på dokumentet som ni hittar här på uppgiftssidan.
Därefter fick de söka på Google med sökord- sköldar - och bilder på träffarna. De valde ut en form och på ett
A-4 papper som veks på mitten, fick de försöka teckna av halva sköldformen. Sedan klippte de ut formen och vek
ut pappret så att skölden blev "hel":
Nu tejpades pappret med formen upp på en 7 mm plywood. Därefter fick de lövsåga halva formen och sedan såga resterande
halva på den elektriska figursågen. Ett bra sätt att även träna på den sågen tillsammans med motoriken med lövsågen.
Jag erbjöd listämnen till knopparna där de fick såga längd, markera för knoppar (de valde själv hur många), borra och ev. måla.
De fick gärna grundmåla plywooden men istället för att måla olika detaljer försökte jag få dem till att i olika material
skapa det som de tänkte måla. Moln kunde göras i tunnare plåt, en sol i gult bonoplex etc, etc.
I ursprungsidén var knopparna utbytta mot ljushållare/ljusstakar.
Till sist borrades 2 mindre hål så att man kunde sätta upp skölden hemma.
Vi la en hel del tid till att diskutera olika vägar att just illustrera. Hur kan man tolka en betydelse som "den älskvärda" ?(Amanda)
Kanske med ett hjärta eller hur gör man med Per/Pelle (från Petrus) som betyder klippa? Kanske i plåt klippa ut något som liknar en klippa eller varför inte tolka det som ett verb - en sax med ett hår? I Finland är Pelle tydligen detsamma som Clown!! Det kan man ju också göra något av:)
Låt fantasin och tolkningarna flöda och visa att man kan tolka på en mängd olika sätt.
Bedömningsmatris: Namnsköld
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|