- Snabbfakta
- Namnsköld
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8 v.
- Material
- Plywood, lister, knoppar, övriga material
- Uppgift
Eleven väljer en form på en sköld som sågas ut i plywood.
Eleven tar reda på vad hens namn betyder/härstammar ifrån och illustrerar
med egen tolkning, betydelsen inne i skölden.
Vi gjorde även så att skölden fick en funktion genom några knoppar att hänga något på.
- Förberedelser
Plywood 7 mm och träknoppar
Lister till knopparna
Olika material att illustrera med
Helena (fackla) Björk (efternamn) Angela (ängel)
- Elevuppgift
- Namnsköld
Du får lära dig:
- Vad ditt namn kan betyda.
- Hur man kan tolka och illustrera det med hjälp av olika material
- Lite om plywood och att arbeta i olika material
- Vad man bör tänka på när man reflekterar över arbetsprocesser
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du ska få formge en sköld och såga ut den i 7 mm tjock plywood.
Sedan ska du leta upp vad något av dina namn betyder och illustrera det på/i skölden.
Försök utmana dig och arbeta i olika material förutom trä. Kanske plåt, plexiglas eller läder/skinn.
Försök var klurig när du ska tänka ut olika sätt att visa upp ditt namn med materialen.
Du ska även tillverka en list där du får sätta fast några knoppar som man kan hänga saker på.
Skölden kommer att vara både fin och användbar att hänga saker på knopparna hemma!
Illustrera = Visa något med bilder eller med olika material
Undervisningsstöd: Namnsköld
Förmågor att utveckla
- Framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
Denna uppgift hittade jag i Facebooksgruppen "Nationellt resurscentrum för slöjd".
Så här arbetade och utvecklade vi uppgiften på vår skola:
Eleverna fick börja med att söka på https://svenskanamn.se där de hittade betydelsen för just sitt namn.
(givetvis finns här namn även från övriga länder)
Fanns inte namnet där så fick de välja sitt mellannamn eller varför inte efternamn.
Vi fann alltid något att illustrera men fungerar inte elevens namn så kanske man kan välja ett syskons namn och ge bort
namnskölden. De skrev sedan in namnbetydelsen på dokumentet som ni hittar här på uppgiftssidan.
Därefter fick de söka på Google med sökord- sköldar - och bilder på träffarna. De valde ut en form och på ett
A-4 papper som veks på mitten, fick de försöka teckna av halva sköldformen. Sedan klippte de ut formen och vek
ut pappret så att skölden blev "hel":
Nu tejpades pappret med formen upp på en 7 mm plywood. Därefter fick de lövsåga halva formen och sedan såga resterande
halva på den elektriska figursågen. Ett bra sätt att även träna på den sågen tillsammans med motoriken med lövsågen.
Jag erbjöd listämnen till knopparna där de fick såga längd, markera för knoppar (de valde själv hur många), borra och ev. måla.
De fick gärna grundmåla plywooden men istället för att måla olika detaljer försökte jag få dem till att i olika material
skapa det som de tänkte måla. Moln kunde göras i tunnare plåt, en sol i gult bonoplex etc, etc.
I ursprungsidén var knopparna utbytta mot ljushållare/ljusstakar.
Till sist borrades 2 mindre hål så att man kunde sätta upp skölden hemma.
Vi la en hel del tid till att diskutera olika vägar att just illustrera. Hur kan man tolka en betydelse som "den älskvärda" ?(Amanda)
Kanske med ett hjärta eller hur gör man med Per/Pelle (från Petrus) som betyder klippa? Kanske i plåt klippa ut något som liknar en klippa eller varför inte tolka det som ett verb - en sax med ett hår? I Finland är Pelle tydligen detsamma som Clown!! Det kan man ju också göra något av:)
Låt fantasin och tolkningarna flöda och visa att man kan tolka på en mängd olika sätt.
Bedömningsmatris: Namnsköld
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|