Ordskåpet

Upplagd av Pelle Bohm


Media
  Skriv ut

Undervisningsstöd: Ordskåpet

Förmågor att utveckla:

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker

 
  Centralt innehåll årskurs 7-9:

  • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt
  • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg
    och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.

Detta är en uppgift där eleverna måste samarbeta inte bara praktiskt utan även teoretiskt.
Det resulterar förhoppningsvis i ett föremål som man kan ha glädje av på skolan genom att man faktiskt får ”leka” med ordskåpet. Oftast får man inte röra det som sätts upp men i detta fall är det tvärt om!
Man kan variera själva ordskapandet genom att samverka med andra språk än just svenska.
Jag brukar helt enkelt skapa grupper genom lottning och sedan får gruppen var sitt idéblad att följa. Förhoppningsvis kan man tillsammans lösa uppgiften utan att fråga så mycket.

Jag förbereder lektionen genom att hyvla upp stavar av furu i måtten ca 45 x 45 mm och lägger fram 12 mm rundstavar och 4 mm blomsterpinnar. De behöver dessutom brädor till ramen vilka bör vara tillräckligt breda så att klossarna kan snurra fritt. Dessa kan man också hyvla till så att varje grupp får långa plankor att kapa till rätta längder.

Varje elev måste skapa sin egen bokstavsrad (4 klossar) medan man kan dela upp resten av jobbet som gruppen vill.
I bildandet av ord och meningar får man tänka till så att det verkligen passar rent grammatiskt när man snurrar på dem.
OBS! Se upp med vad eleverna skriver om de arbetar med främmande språk!