För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Ni kommer att läsa Pelles nya kläder. I denna bok får vi följa Pelle och få en inblick hur det ser ut att när man får fram tyg av ett material.
Ni kommer att titta närmre på materialet ull och prova på tekniken att tova. Ni kommer att få lära er massa nya slöjdord och begrepp.
Fixa boken - Pelles nya kläder
Inhandla
Du får lära dig:
Uppgift:
Vi kommer att läsa Pelles nya kläder. I denna bok får vi följa Pelle och få en inblick hur det ser ut att när man får fram tyg av ett material.
Vi kommer att titta närmre på materialet ull och prova på tekniken att tova. Ni kommer att få lära er massa nya slöjdord och begrepp.
Förmågor:
Centralt innehåll:
Lektionsplanering
v.1 |
Läs boken – Pelles nya kläder Titta på filmen Ull från programmet Kvalitet |
v.2 |
Genomgång – att tova Visa film/beskrivning – att tova Alla tovar 1-2 armband |
v.3 |
Genomgång – vad har vi gjort Skriv in ord och begrepp om ull och tovning |
Filmer:
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Formge och.. | I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Tolka slöjdföremåls.. | Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material. |