- Snabbfakta
- Pelles nya kläder - tovning
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 1-3
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Tovning
- Förmåga
- Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer, Slöjden i samhället
- Tid
- 2-3 v.
- Material
- Ull
- Uppgift
Ni kommer att läsa Pelles nya kläder. I denna bok får vi följa Pelle och få en inblick hur det ser ut att när man får fram tyg av ett material.
Ni kommer att titta närmre på materialet ull och prova på tekniken att tova. Ni kommer att få lära er massa nya slöjdord och begrepp.
- Förberedelser
Fixa boken - Pelles nya kläder
Inhandla
- Ull i olika färger
- Grön såpa
- Vaxduk
- Små hinkar/boxar att tova i
- Tesilar att tova bollar med
- Elevuppgift
- Pelles nya kläder - tovning
Du får lära dig:
- Fakta kring materialet ull
- Tekniken att tova
- Slöjdord och begrepp runt ull och tovning
Uppgift:
Vi kommer att läsa Pelles nya kläder. I denna bok får vi följa Pelle och få en inblick hur det ser ut att när man får fram tyg av ett material.
Vi kommer att titta närmre på materialet ull och prova på tekniken att tova. Ni kommer att få lära er massa nya slöjdord och begrepp.
Undervisningsstöd: Pelles nya kläder - tovning
Förmågor:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
Centralt innehåll:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Handverktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av några hantverkstekniker, till exempel metalltrådsarbete, sågning och tovning.
- Utforskande av materialens, redskapens och verktygens möjligheter.
- Berättelser som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
- Slöjdföremåls funktion och betydelse som bruks- och prydnadsföremål.
- Några slöjdmaterials ursprung, till exempel ull och svenska träslag.
Lektionsplanering
v.1
|
Läs boken – Pelles nya kläder
Titta på filmen Ull från programmet Kvalitet
Eleverna får känna på ull och prova på att karda
|
v.2
|
Genomgång – att tova
Visa film/beskrivning – att tova
Alla tovar 1-2 armband
|
v.3
|
Genomgång – vad har vi gjort
Skriv in ord och begrepp om ull och tovning
|
Filmer:
Ull
Bedömningsmatris: Pelles nya kläder - tovning
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|