- Snabbfakta
- Pennställ
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Plåtarbete
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 5 v.
- Material
- Plåt 0,7 - 1 mm
- Uppgift
Genom att borra och bocka i en styvare plåt som fästs i ett träunderlag tillverkas ett pennställ.
- Förberedelser
I materialväg behövs inte mycket mer förberedelser än styv plåt. Resten finns oftast i salen.
Var noga med att spänna fast plåten vid borrning.
- Elevuppgift
- Pennställ
Du får lära dig:
- Lite om olika metaller och vad plåt är.
- Att arbeta med några metallverktyg
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
I en tjockare plåt ska du borra och bocka dig fram till ett pennställ!
Använd idébladet som stöd i processen.
Undervisningsstöd: Pennställ
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Här behövs inte så mycket undervisningsstöd. Eleven får framför allt pröva på att borra och bocka i plåt.
Följ idébladet för ytterligare stöd om hur arbetsprocessen kan planeras.
Bedömningsmatris: Pennställ
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|