- Snabbfakta
- Pennställ
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Plåtarbete
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 5 v.
- Material
- Plåt 0,7 - 1 mm
- Uppgift
Genom att borra och bocka i en styvare plåt som fästs i ett träunderlag tillverkas ett pennställ.
- Förberedelser
I materialväg behövs inte mycket mer förberedelser än styv plåt. Resten finns oftast i salen.
Var noga med att spänna fast plåten vid borrning.

- Elevuppgift
- Pennställ
I en tjockare plåt ska du borra och bocka dig fram till ett pennställ!
Använd idébladet som stöd i processen.

Undervisningsstöd: Pennställ
Här behövs inte så mycket undervisningsstöd. Eleven får framför allt pröva på att borra och bocka i plåt.
Följ idébladet för ytterligare stöd om hur arbetsprocessen kan planeras.
Bedömningsmatris: Pennställ
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|