- Snabbfakta
- Pepparkaksformar
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Plåtarbete
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 4-5 v.
- Material
- Tunn Bleckplåt
- Uppgift
Eleven formar, böjer och bockar en bleckplåtsremsa till en egen formad pepparkaksform
- Förberedelser
Köp tunn bleckplåt ca 0,3 mm. Hos en plåtfirma får du den klippt i remsor på ca 20 mm breda. (dessa remsor kan även användas till andra idéer som finns här i uppgiftsbanken). Guldsmedssaxar och olika saker att böja runt. (se idéblad och filmer)

- Elevuppgift
- Pepparkaksformar
Du får lära dig:
- Hur man gör en enklare skiss
- Lite om bleckplåt och var finns den i samhället?
- Hur man kan klippa, bocka, forma och löda i plåt.
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Du ska tillverka en pepparkaksform som du själv har bestämt. Krångla inte till formen för då blir det svårt att forma den.
Följ idébladet eller lärarens instruktioner.
Var försiktig när du ska löda!

Undervisningsstöd: Pepparkaksformar
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll årskurs 7-9
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg.
Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
Här är det lämpligt att planera arbetsuppgiften i god tid innan pepparkakstider och ni behöver nog ca 4-5 lektioner beroende på svårighetsgraden på elevens form. De allra yngsta barnen klarar kanske inte av det finmotoriska i bockningsarbetet och lödningen så lämpligt är år 5-9.
Du måste gå till den lokala plåtslagaren för att få 20 mm breda remsor uppklippta i tunn bleckplåt. Ni kan aldrig själva klippa så rakt och jämnt och får ni inte bra utgångsmaterial så kommer ni alla att tappa sugen innan ni ens ha börjat! Läraren måste även ha förberett med ett antal trämallar där bockningen av plåtöverkanten kommer att ske. De görs helst i ett hårdare träslag. Det bästa är ju om alla elever kan ha varsin trämall.
OBS! Dessa trämallar görs bäst i bandsågen men här måste försiktighet iakttagas!
Arbetsgång. (se idéblad)
- Först får alla elever, på ett rutat papper fundera ut vilken figur de vill göra. Rita sedan upp den figuren med hjälp av linjal. Följ gärna rutornas linjer och rita inte in för skarpa svängar eller för krångliga former.
- Mät omkretsen och skriv ner måttet på pappret. Lägg till c:a 3 cm. och klipp därefter av en remsa bleckplåt i den längden.
- Samla alla och visa hur man med hjälp av träformen och en hammare bockar plåten i 45 graders vinkel. (se idéblad pepparkaksform) Påpeka att de knackar relativt tätt så att inte plåten blir bucklig.
- Fortsätt sedan försiktigt att knacka ner hela den påbörjade vikningen på bänken. Slipa vidare hela remsan med stålull.
- Börja helst markera inför bockningen på en raksträcka. Var noggrann med att bocka i 90 grader med flacktången. Man bör här vara försedd med många flacktänger till en grupp men bara ett fåtal böjtänger bör räcka.
- Se till att lodet är blyfritt.
Vid lödning är det viktigt att ha rikligt med lödvatten, täta skarvar och att plåten
värms tillräckligt innan lodet smälter.
- Varför inte följa upp arbetet med att använda pepparkaksformarna i Hem- och konsumentkunskapen. Smaklig spis!
- Här hittar du även en underbar inspirationsfilm från industriell formtillverkning:https://www.youtube.com/watch?v=cBSS97KlZTM
Bedömningsmatris: Pepparkaksformar
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|