För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna skall designa ett eget korsstygnsmotiv med hjälp av pärlor på en pärlplatta som de sedan skall använda som mönster när de syr sitt korsstygnsarbete.
Motivet skall sys på något föremål eller ramas in. Efter avslutat arbete skall eleven skriva en slöjdrapport om sitt arbete.
Eftersom eleverna skall göra mönster till sina motiv på pärlplattor får ni inhandla pärlplator och rörpärlor i olika färger.
Bra är också att titta över staket på skolgården, om det är någon elev som vill brodera på dem.
Du kommer att lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du skall formge ett eget korsstygnsmotiv med hjälp av pärlplatta och sedan sy motivet på valfritt underlag. Efter avslutat arbete skall du skriva en slöjdrapport där du redogör för din slöjdprocess.
Du skall ta ansvar för att arbetet blir färdig i tid och kunna ta egna initiativ och kunna följa olika instruktioner.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
Jag brukar visa bildspelet om pixlar första lektionen för att få igång eleverna till att förstå vad pixlar är.
Detta avsnitt från Kvalitet är också ett tips tycker jag:
Eftersom eleverna skall göra mönster till sina motiv på pärlplattor får ni inhandla pärlplator och rörpärlor i olika färger.
Jag har haft elever som tycker att det är svårt att sy korsstygn och där motoriken inte är den bästa, då har jag låtit eleverna
sy på aidaväv med större hål vilket har gått jättebra!
Tips på bra hemsidor:
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |