- Snabbfakta
- Porträttkudde
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Tolka slöjdföremåls..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Ge omdömen, Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 5-7 veckor
- Material
- Tvättad bomullsväv, mönstrad bomullsväv, sytråd i många olika färger och nyanser, symaskin, baksidestyg till kudden (t.ex. fleece, pälstyg el mönstrad bomullsväv), textilfärgpennor
- Uppgift
Uppgiften är en symaskinsövning där eleven får träna upp sina förmågor i hanteringen av symaskinen
genom att skapa en egendesignad kudde med eget porträtt.
- Förberedelser
Förbered ett ljust bomullstyg så att det klara sömnad och färgning - riv/klipp i lämplig storlek (ex. 35x35 cm)
Ta fram skisspapper i A4 format och låt eleverna skissa på sitt porträtt.
Se till att du har många olika trådar i flera nyanser för, hår, hud m.m.
De elever som har svårt för att brodera på maskin kan förstärka uttrycket med hjälp av textilfärgpennor.
Välj ut vilka tyger som eleverna får använda till baksida. Vi använde pälstyg och mönstrad bomullsväv.
Låt eleverna skriva om sitt arbete.

- Elevuppgift
- Porträttkudde
Du får lära dig:
- Lite om olika material och dess egenskaper
- Hur man kan utvärdera sin insats på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska under några veckor få skapa en porträttkudde med dina ansiktsdrag.
Vi kommer börja med att du ska göra en bild/skiss på hur du ser ut och sedan överföra din bild på ett bomullstyg.
Sedan ska du brodera linjer, hår, ögon, mun etc med lämplig tråd och färg så att ditt ansikte avtecknas på tyget.
Om du vill kan du få förstärka vissa drag med en textilfärgpenna som du sedan fixerar med strykjärn
genom att stryka på det ca 3 min på avigsidan.
När framsidan av kudden är klar är det dags att välja baksidestyg och sy ihop kudden, vända och fylla med vadd.
När du är klar ska du skriva hur du sytt kudden och titta på en kompis kudde för att se vad som är olikt eller likt och
ge några kommentarer till vad din slöjdkompis ska tänka på i kommande arbeten ellet vad den hade kunnat gjort annorlunda.
Kul är om kudden kan ligga i utställningsskåp under någon veckas tid!
Undervisningsstöd: Porträttkudde
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
Centralt innehåll i årskurs 4-6
Jag använder uppgiften som uppföljning och en del av symaskinskörkortet som jag delar ut till mina elever i åk 4.
Eleverna börjar med att göra en skiss/ritning på sitt porträtt. Det ska vara tydligt vilken elev som har gjort kudden, dvs. hårfärg, ögonfärg, ansiktsform etc. ska vara så likt som möjligt. Dock finns inga krav att det ska vara perfekt. Eleven får i uppgiften träna upp sin förmåga att sy med olika sömmar, trä om symaskinen med tråd (krav att det ska vara samma färg på under/övertråd), sicksacka traskanten och sy ihop en kudde.
Uppgiften avslutas med att elverna får skriva om:
- Hur de har sytt sin kudde
- Vilka sömmar de har sytt med
- Vad de har lärt sig
- Vad de har tyckt var enklast och svårast
- Vad de tycker om sin kudde, vad som är bra / mindre bra,
Kompisrespons:
När kudden är klar får även en slöjdkamrat titta på kudden och svara på följande frågor.
- Kan du se vems kudde det är?
- Kan du beskriva vad du ser?
- Vad tycker du är bra? Varför?
- Vad tycker du är mindre bra? Varför
- Vad hade kunnats göras annorlunda på kudden?
- Vad ska slöjdkompisen tänka på i nästa sömnadsarbete?
Se bifogat dokument!
Bedömningsmatris: Porträttkudde
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|