För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Uppgiften går ut på att efter ett tema formge och framställa en outfit som eleverna skall visa upp i en modevisning.
De skall dokumentera idéutvecklingen genom att göra en moodboard över sin inspiration till temat samt presentera detaljerade skisser
över alla delar i sin outfit.
Bra är att ta fram kataloger där eleverna kan titta på material som de vill beställa.
Du kommer få lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Din uppgift blir att efter ett tema formge och framställa en outfit som skall visas upp i en modevisning.
Du skall dokumentera din idéutveckling genom att göra en moodboard över din inspiration till temat
samt presentera detaljerade skisser över alla delar i din outfit.
Du skall också göra en materialberäkning över din outfit (ni har en budget på 150:- att röra er med. )
Du ska dokumentera ditt arbete.
Jag vill att du gör minst tre delar i din outfit (kan vara smycken, kläder, väskor, huvudbonad eller varför ej ett par vingar)
samt att du arbetar med olika material och hantverkstekniker.
Jag vill ha in:
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll årskurs 7-9
Börja med att bestämma ett tema, antingen själv eller med hjälp av eleverna.
Jag tycker att det är bra att börja visa ett avsnitt av Projekt runway så att alla elever vet vad uppgiften går ut på.
Därefter förklarar du uppgiften ordentligt och går igenom den pedagogiska planeringen.
Genomgång av olika viktiga moment:
Jag tycker det är viktigt att eleverna värderar sin arbetsinsats och får feedback i mitten av projektet.
Mitt i projektet låter jag därför eleverna sitta två och två, diskutera betygskiterierna, kryssa i
var de tycker att de befinner sig och varför de tycker så.
Till sist ger du dem feedback innan de fortsätter att arbeta vidare.
Jag brukar låta eleverna blogga om sin arbetsprocess. Det är ett enkelt sätt att dokumentera med bilder och text
och ett smidigt sätt att ge eleverna feedback.
Bra inspirationsmaterial:
Projekt runway Sverige
Elin Kling debuterar som modedesigner
Att arbeta som designer - (på engelska)
What does it take to be a fashion designer? (på engelska)
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Tolka slöjdföremåls.. | Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |