- Snabbfakta
- Project runway
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Klädsömnad
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- En hel termin
- Material
- Modetyger m.m.
- Uppgift
Uppgiften går ut på att efter ett tema formge och framställa en outfit som eleverna skall visa upp i en modevisning.
De skall dokumentera idéutvecklingen genom att göra en moodboard över sin inspiration till temat samt presentera detaljerade skisser
över alla delar i sin outfit.
- Förberedelser
Bra är att ta fram kataloger där eleverna kan titta på material som de vill beställa.
- Elevuppgift
- Project runway
Du kommer få lära dig:
- Presentera din inspiration med hjälp av bilder - moodboard
- Att klara dig med en budget
- Att formge något utifrån ett bestämt tema
- Mönsterkonstruktion
- Olika moment vid klädsömnad
- Vad du skall tänka på när du dokumenterar ditt arbetsprocess
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du prövar och omprövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Din uppgift blir att efter ett tema formge och framställa en outfit som skall visas upp i en modevisning.
Du skall dokumentera din idéutveckling genom att göra en moodboard över din inspiration till temat
samt presentera detaljerade skisser över alla delar i din outfit.
Du skall också göra en materialberäkning över din outfit (ni har en budget på 150:- att röra er med. )
Du ska dokumentera ditt arbete.
Jag vill att du gör minst tre delar i din outfit (kan vara smycken, kläder, väskor, huvudbonad eller varför ej ett par vingar)
samt att du arbetar med olika material och hantverkstekniker.
Jag vill ha in:
- Din moodboard - digitalt eller klipp & klistra
- Dina skisser
- Din materialberäkning
- Din outfit som består av minst tre delar
- Dokumentation av arbetsprocessen
- En skriftlig/muntlig förklaring av din tanke bakom din outfit och kopplingen till ditt tema.
Undervisningsstöd: Project runway
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll årskurs 7-9
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Börja med att bestämma ett tema, antingen själv eller med hjälp av eleverna.
Jag tycker att det är bra att börja visa ett avsnitt av Projekt runway (se länk nedan) så att alla elever vet vad uppgiften går ut på.
Därefter förklarar du uppgiften ordentligt och går igenom den pedagogiska planeringen.
Genomgång av olika viktiga moment:
- Hur tänker man när man skall utgå ifrån ett tema
- Moodbord/skiss - skillnaden
- Vad man skall tänka på när man har en budget - materialberäkning.
- Vad skall man tänka på när man sätter ord på sina val av material, tekniker, idéer, färg mm.
- Hur kan jag ta reda på hur jag kommer vidare i mitt arbete
- Vad förväntas av mig när jag dokumenterar min arbetsprocess
- Vad skall jag tänka på när jag sätter ord på min tolkning av min inspiration
- Olika moment i klädsömnad, tex. insnitt, blixtlås/dragkedja, isättning av ärm, fållning mm. (Beroende på vad eleverna väljer)
- Olika hantverkstekniker, tex. schablontryck, broderistygn, virkning mm. (Beroende på vad eleverna väljer)
Jag tycker det är viktigt att eleverna värderar sin arbetsinsats och får feedback i mitten av projektet.
Mitt i projektet låter jag därför eleverna sitta två och två, diskutera betygskiterierna, kryssa i
var de tycker att de befinner sig och varför de tycker så.
Till sist ger du dem feedback innan de fortsätter att arbeta vidare.
Jag brukar låta eleverna blogga om sin arbetsprocess. Det är ett enkelt sätt att dokumentera med bilder och text
och ett smidigt sätt att ge eleverna feedback.
Bra inspirationsmaterial:
Stories from Sweden
Elin Kling debuterar som modedesigner
Att arbeta som designer - (på engelska)
What does it take to be a fashion designer? (på engelska)
Bedömningsmatris: Project runway
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|