- Snabbfakta
- Ram med innehåll
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- En termin
- Material
- Furu 30 x 25 mm & olika textila material
- Uppgift
Eleven tillverkar en träram med 4 olika sammansättningstekniker. Ramen ska sedan fyllas med valfritt textilt innehåll i valfri teknik.
En film visar sammansättningsteknikerna vilket eleven förhåller sig till vid tillverkningen.
Det textila innehållet och träramen får gärna harmonisera och samspela med varandra.
Eleven redogör fortlöpande om sitt processande med text och bilder i en loggbok.
- Förberedelser
Hyvla upp furulister med färdigmåtten 25 x 30 mm. Längden på 4 st. x 220 mm kan eleven få såga själv.
Erbjud gärna grundläggande material där eleven kan välja att tova, brodera, sticka, virka eller sy.
Se till att hålla hyvlar och stämjärn skarpa inför ramtillverkningen.
- Elevuppgift
- Ram med innehåll
Du får lära dig:
- Hur man kan kombinera olika material i ett uttryck.
- Olika sammansättningstekniker i trä
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du prövar och omprövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Du ska få tillverka en ram i trä med 4 olika sammansättningstekniker som du sedan ska fylla med ett textilt innehåll.
I den textila delen kan du fritt välja teknik och idé. Utmana dig på din egen nivå.
Vi ser också gärna att du sätter någon form av uttryck även i träramen som gärna får höra ihop med den textila idén.
Sträva efter kvalitet i alla moment allt ifrån skiss, idé, praktiskt genomförande, muntliga diskussioner, loggbok till din färdiga produkt.
Du får ta ansvar för arbetet genom att fritt röra dig mellan slöjdsalarna och spendera tiden där den bäst behövs.
Du ska föra loggbok under processen där det även ska finnas bilder där du beskriver hur, vad och varför genom ditt processande.
Använd rätt begrepp och reflektera och analysera över ditt arbete.
Arbetet får ta hela terminen om det behövs.
Undervisningsstöd: Ram med innehåll
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Vi samlade alla elever och gick igenom uppgiften. De fick under denna första lektion planera sitt arbete, hur de ville uttrycka sig textilt
och ev. kopplingen med träramen. Vi startade en loggbok till var och berättade att vi ville se fortlöpande dokumentation om processen i ord och bilder. Där länkade vi bl.a. till denna film om hur de skulle tillverka ramen. Arbetet med träramen var mer mekanisk och skulle följa filmens 4 sammansättningstekniker. Efter den första gemensamma lektionen delade vi upp gruppen så att hälften av eleverna var "tvungna" att starta tre lektioner i Tr-salen och den andra hälften i Tx-salen. Allt för att det inte skulle bli
väldigt många i en sal direkt i början. Därefter fick de välja var de ville lägga sin tid.Erfarenheten sa oss att om eleven inte var så stark i slöjd bör man välja bort sammansättningen slits och tapp och istället göra en annan lättare teknik två ggr. Vissa svagare elever hann nämligen inte med den svårare tekniken. Hela terminen behövdes och nästa gång kommer vi att arbeta på vårterminen då den är längre.
Bedömningsmatris: Ram med innehåll
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|