- Snabbfakta
- Relief
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Bildhuggning
- Förmåga
- Formge och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 4-6 v.
- Material
- Lind
- Uppgift
I grupper om 3-4 st. ska varje person i gruppen bildhugga en ”pusselbit” som
sedan tillsammans ska bilda en tavla.
Man lär sig en hantverksteknik och att samarbeta!
- Förberedelser
Lindträ och en mängd skarpa bildhuggarjärn.
- Elevuppgift
- Relief
Du får lära dig:
- Om bildhuggning som teknik
- Att enas och samarbeta så att ett gemensamt mål nås.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
Uppgift:
Gruppen ska tillverka en tavla i form av en *relief. Tavlan ska bestå av flera bitar där varje elev ansvarar för sin bit. Bitarna ska tillsammans bilda ett motiv och de ska alltså inte fungera var för sig. Gruppens resultat beror på hur väl ni samarbetar.
Kom överens om ett motiv, bestäm vilka nivåer som ska finnas och därefter vilka färger som ni ska använda er av. Se gärna exempelbilderna.
Bitarna kan fogas samman genom tappar eller att tillsammans limmas på en tunn plywoodbit.
Runt tavlan ska även en egendesignad ram tillverkas och sättas fast.
*Relief: Motiv som är utarbetad ur en bakgrundsyta.
Undervisningsstöd: Relief
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet.
Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
Inför uppgiften får du gå igenom tekniken med att bildhugga och förbereda genom att ha en mängd slipade bildhuggarjärn i olika storlekar.
Gå igenom säkerheten och framför allt att man alltid ska ha en hand på järnet och en hand på hammaren/träklubban alt. två händer på bildhuggarjärnet.
Se även till att ha en skyddsplatta under sin bit på hyvelbänken.
Dela in eleverna i grupper om förslagsvis tre eller fyra st.
Låt dem få varsin lika stor sågad och planhyvlad bit i lind. De bör vara minst 20-25 mm tjocka.
Låt dem söka upp en bild, figur eller tecken som de vill bildhugga fram. När de har ritat/kopierat upp bilden över alla delarna så måste de börja diskutera var de ska hugga. Hur höga och djupa nivåerna bör vara.
Nu kan de börja hugga var för sig men de måste kontinuerligt kolla så att nivåerna och sedermera färgnyanser stämmer med varandra. Det är här samarbetet kommer in.
Om det finns tid så brukar en ram förhöja resultatet. Själv har jag det som ett obligatoriskt inslag och den som först är färdig kan ta ansvaret att börja tillverka den.
Eftersom man inte gärna kan ta hem sin egen del är det mycket uppskattat och lämpligt att hänga upp tavlorna någonstans på skolan!
Bedömningsmatris: Relief
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|