För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Utifrån en liten kloss och en större kloss får eleven tillverka en robot.
Den bör ha skruvar, krokar och annan skräp i huvudet och är
läraren väldigt snäll får den också armar och fötter!
Eleven lär sig flera nya verktyg, tekniker och nyttiga moment på vägen.
Vi avslutatde med att ge roboton "liv" med appen My talking pet. (se film)
Hyvla och såga upp vars 2 klossar till eleven. (60x60x25 och 45x45x25)
Ha 8 mm rundstav till hands:
Erbjud olika skruvar, krokar, spik, muttrar och annat som kan fästas på huvudet.
Lägg fram lister i 2 storlekar som passar till armar (skruv 3 x 16 mm kullrigt huvud) och fötter. (limmas)
Du kommer att få tillverka en robot.
Den ska ha ett huvud och en kropp, 2 armar och 2 fötter:
På vägen får du lära dig borra, slipa, bränna med brännpenna och skruva i olika saker i robotens huvud!
Kanske målar du även din robot?
Först visade jag eleverna en färdig robot som jag gjort för att de skulle se hur uppgiften kunde se ut.
Jag delade sedan ut 2 olika stora klossar till var och en. Våra hade måtten 60x60x25 och 45x45x25.
Planering: De fick på ett vitt papper rita av dem ovanpå varandra med ett litet mellanrum för hals.
De fick själva bestämma om den stora klossen skulle vara huvud eller kropp.
Därefter fick de liva upp sin robot med ögon, ev. ärr, slips, hjärta, ficka, knappar och mun om de ville.
De kunde även rita dit olika saker i huvudet som de ville ha med. Jag hade som inspiration lagt fram askar med olika skruvöglor, skruvar, spikar etc.
De fick lära sig att slipa med olika grova slippapper, markera med penna, syl och därefter förborra med litet borr och skruvdragare. Därefter skruvades olika
metalldetaljer in i huvudet. Ögon borrades på plats med kvistborr en liten bit ner, och man fick spika i en pupill med hjälp av syl, spikförsänkare och hammare.
I pelarborrmaskinen borrades ett hål för vald rundstav (vi hade 8 mm) och en 4 cm lång rundstav tillverkades genom sågning med lövsågen. (alt. 8 mm centrumtapp)
Jag lät eleverna med svamp (blir mycket jämnare än med pensel) måla kropp och huvud men inte övriga små trädelar.
Sist fick de av lister såga av 2 armar och 2 fötter. Fötterna limmades under kroppen medan vi förborrade 3,5 mm hål i armarna och skruvade i den med 3 mm skruv.
Utställningen, med namnade lappar framför, blev givetvis mycket uppskattad av eleverna. Detta var ju deras första slöjdarbete någonsin!
När eleven var klar fick hen i begreppslistan skriva ner så många verktyg och maskiner hen kunde komma på som använts.
Innan de tog hem robotarna så fick de i appen- My talking pet, spela in en mening om hur arbetet hade gått. Vi skrattade gott när roboten fick liv och pratade:)
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |