Media
  Skriv ut

Undervisningsstöd: Robotar

Först visade jag eleverna en färdig robot som jag gjort för att de skulle se hur uppgiften kunde se ut.
Jag delade sedan ut 2 olika stora klossar till var och en. Våra hade måtten 60x60x25 och 45x45x25.
Planering: De fick på ett vitt papper rita av dem ovanpå varandra med ett litet mellanrum för hals.
De fick själva bestämma om den stora klossen skulle vara huvud eller kropp.
Därefter fick de liva upp sin robot med ögon, ev. ärr, slips, hjärta, ficka, knappar och mun om de ville.
De kunde även rita dit olika saker i huvudet som de ville ha med. Jag hade som inspiration lagt fram askar med olika skruvöglor, skruvar, spikar etc.
De fick lära sig att slipa med olika grova slippapper, markera med penna, syl och därefter förborra med litet borr och skruvdragare. Därefter skruvades olika 
metalldetaljer in i huvudet. Ögon borrades på plats med kvistborr en liten bit ner,  och man fick spika i en pupill med hjälp av syl, spikförsänkare och hammare.
I pelarborrmaskinen borrades ett hål för vald rundstav (vi hade 8 mm) och en 4 cm lång rundstav tillverkades genom sågning med lövsågen. (alt.  8 mm centrumtapp) 
Jag lät eleverna med svamp (blir mycket jämnare än med pensel) måla kropp och huvud men inte övriga små trädelar.
Sist fick de av lister såga av 2 armar och 2 fötter. Fötterna limmades under kroppen medan vi förborrade 3,5 mm hål i armarna och skruvade i den med 3 mm skruv.
Utställningen, med namnade lappar framför, blev givetvis mycket uppskattad av eleverna. Detta var ju deras första slöjdarbete någonsin!
När eleven var klar fick hen i begreppslistan skriva ner så många verktyg och maskiner hen kunde komma på som använts.
Innan de tog hem robotarna så fick de i appen- My talking pet, spela in en mening om hur arbetet hade gått. Vi skrattade gott när roboten fick liv och pratade:)