För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Sashiko betyder små stygn eller små hugg på japanska. Ordet står för r en tusen år gammal broderiteknik som kommer ifrån norra delarna av Japan. Tekniken innebär att man syr små tråckelstygn för att sammanfogar flera lager av tyg. Traditionellt används vit tråd på indigoblått tyg.
Denna uppgift går ut på att eleverna skall lära känna och prova på den japanska broderitekniken Sashiko.
Man kan göra allt från tavlor, kuddar, förvaring eller detaljer på kläder.
Eleverna skall även lära sig hur man skriver en instruktion, steg för steg med bild och text.
Om man vill kombinera uppgiften med färgning går detta utmärkt.
Man kan låta eleverna färga sitt eget tyg och sedan dekorera det med tekniken sashiko.
Att köpa in:
Bommulsväv
Broderigarn (bomull)
Längre spetsiga broderinålar
Fingerborgar/fingerringar (vid broderi på tjocka tyger)
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
I denna uppgift skall ni lära känna och prova på den japanska broderitekniken Sashiko.
Ni skall tillverka ett valfritt slöjdföremål och under processen skall ni dokumentera ert
arbete steg för steg med bild och text som leder till en instruktion.
Efter avslutat arbete kommer ni få sitta i grupper och utvärdera ert arbete.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Inspiration och bra filmer:
Hur gör man?
Sashiko, en studiecirkel i japanskt broderi
Sashiko mönster
Ett tips är att söka på Pinterest efter fler inspirationsbilder och mönster.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |