- Snabbfakta
- Sashiko broderi
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Bomullstyg och bomullsgarn (broderigarn)
- Uppgift
Denna uppgift går ut på att eleverna skall lära känna och prova på den japanska broderitekniken Sashiko.
Man kan göra allt från tavlor, kuddar, förvaring eller detaljer på kläder.
Eleverna skall även lära sig hur man skriver en instruktion, steg för steg med bild och text.
Om man vill kombinera uppgiften med färgning går detta utmärkt.
Man kan låta eleverna färga sitt eget tyg och sedan dekorera det med tekniken sashiko.
- Förberedelser
Att köpa in:
Bommulsväv
Broderigarn (bomull)
Längre spetsiga broderinålar
Fingerborgar/fingerringar (vid broderi på tjocka tyger)
- Elevuppgift
- Sashiko broderi
Du får lära dig:
- Tekniken Sashiko broderi
- Hur man göra en arbetsbeskrivning - steg för steg med bilder och text
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
I denna uppgift skall ni lära känna och prova på den japanska broderitekniken Sashiko.
Ni skall tillverka ett valfritt slöjdföremål och under processen skall ni dokumentera ert
arbete steg för steg med bild och text som leder till en instruktion.
Efter avslutat arbete kommer ni få sitta i grupper och utvärdera ert arbete.
Undervisningsstöd: Sashiko broderi
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets - och miljöaspekter,
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
- Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
- Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
Inspiration och bra filmer:
Hur gör man?
Kort inspirations film
Sashiko mönster
Bilder på google
Ett tips är att söka på Pinterest efter fler inspirationsbilder och mönster.
Bedömningsmatris: Sashiko broderi
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|