För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna kommer att jobba med tekniken applikation och fritt broderi. Utifrån de teknikerna skall eleverna göra ett självporträtt. Vi kommer att jobba i olika material. Eleven kommer att få dokumentera sitt arbete med text och bild. Eleverna skall ta ansvar för att självporträttet skall bil färdigt i tid samt kunna följa olika instruktioner.
Innan första lektionen är det bra att fixa små speglar, då kan eleverna lätt titta på sig själv när de skall skissa.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni kommer att jobba med tekniken applikation och fritt broderi. Utifrån de teknikerna skall ni göra ett självporträtt.
Ni kommer att få välja material själv och redogöra för era val.
Ni skall dokumentera ert arbete med text och bild som en arbetsbeskrivning.
Förmågor att utveckla:
Jag brukar börja med att visa power pointen om olika textila självporträtt. Där efter får eleverna börja skissa och leta material.
Bra är att ha några mindre speglar i klassrummet.
Jag brukar vissa dessa klipp om bomullsodling. Du hittar dem här:
Bomull
Bomulls plockarna
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Formge och.. | I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |