- Snabbfakta
- Självporträtt
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 9-10 v.
- Material
- Bomullstyg, bomullsgarn, textilfärg mm.
- Uppgift
Eleverna kommer att jobba med tekniken applikation och fritt broderi. Utifrån de teknikerna skall eleverna göra ett självporträtt. Vi kommer att jobba i olika material. Eleven kommer att få dokumentera sitt arbete med text och bild. Eleverna skall ta ansvar för att självporträttet skall bil färdigt i tid samt kunna följa olika instruktioner.
- Förberedelser
Innan första lektionen är det bra att fixa små speglar, då kan eleverna lätt titta på sig själv när de skall skissa.
- Elevuppgift
- Självporträtt
Du får lära dig:
- Tekniker som applikation och olika stygn i broderi
- Materialkunskap om materialet bomull
- Hur olika materialval påverkar slutresultatet
- Hur en arbetsbeskrivning ser ut
- Olika nya verktyg och redskap
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Ni kommer att jobba med tekniken applikation och fritt broderi. Utifrån de teknikerna skall ni göra ett självporträtt.
Ni kommer att få välja material själv och redogöra för era val.
Ni skall dokumentera ert arbete med text och bild som en arbetsbeskrivning.

Undervisningsstöd: Självporträtt
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.
Centralt innehåll:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.
- Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
Jag brukar börja med att visa power pointen om olika textila självporträtt. Där efter får eleverna börja skissa och leta material.
Bra är att ha några mindre speglar i klassrummet.
Jag brukar vissa dessa klipp om bomullsodling. Du hittar dem här:
Bomull
Bomulls plockarna
Bedömningsmatris: Självporträtt
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|