- Snabbfakta
- Skåp med illustration
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Ge omdömen, Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- En termin
- Material
- Olika träslag
- Uppgift
Rekommenderat till år 9. Eleven ska tillverka ett skåp. Storleken är valfri.
Eleven ska välja ut ett specifikt land/område där det främst i skåpsluckan
på något sätt ska tolkas in ett land. Eleven får använda sig av områden som folk, seder och ett lands kultur.
Eleven ska försöka använda en stor del av sin kunskapsbank i detta arbete.
Till slut ska man i skrift motivera och värdera sina val och insatser i arbetet.
- Förberedelser
Ge ett bra exempel på hur man kan tolka in ett land i ett skåp. (se dokument Skåpsexempel)
Ha genomgångar på olika sammansättningsmetoder som t.ex. sinkning eller tappning.
Visa och erbjud andra spännande träslag än furu.

- Elevuppgift
- Skåp med illustration
Du får lära dig:
- Hur man kan tolka in ett lands kultur genom tredimensionella illustrationer
Vad kännetecknar ett folk och dess land
- Hur form, funktion och kvalitet kan samverka
- Ett par olika sammansättningsmetoder
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Introduktion:
Fn:s stora världsutställning ska i år gå av stapeln i Madrid. Utställningen ska på olika sätt sätta fokus på alla världens länder och kulturer. Sverige fick till uppgift att bidra till utställningen genom att tillverka en mängd skåp som är kopplade till olika nationaliteter, folkslag och kulturer.
Regeringen ville att Sveriges elever skulle få vara med och representera vårt land och just din skola blev utvald till detta uppdrag.
Uppgift:
Du ska alltså tillverka ett skåp. Storleken är valfri.
Du ska välja ut ett specifikt land där du (kanske främst i skåpluckan) på något sätt ska tolka in det landet och dess kultur.
Du ska göra en ritning med de viktigaste måtten utsatta. Gärna också en tredimensionell skiss som visar idéerna.
Efter avslutad uppgift ska du i skrift värdera din insats.
Arbetssätt:
Sätt dig in i landet du vill jobba mot. Hur kan du illustrera det? Skriv ner allt du kommer på om landet innan du bestämmer dig. Kan du använda olika material, tekniker, återvinning, textilt och i vilken form och storlek ska skåpet vara i? Var lite kreativ. Hur ska man öppna skåpet?

Undervisningsstöd: Skåp med illustration
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former
Uppgiften kan ses som en form av avslutningsuppgift för år 9 där all samlad kunskap i slöjd genom åren ska kunna visas upp.
När du som lärare har presenterat ovan syfte så kan du dela ut dokumentet ”Uppgift”.
Gå igenom uppgiften så att alla har klart för sig vad som förväntas, hur man kan illustrera på olika sätt och hur de ska bli bedömda. (se gärna filmen om hur man kan arbeta med att utveckla olika uttryck i ett skåp)
Visa eleverna vilka olika träslag som finns tillgängliga. Kul om det erbjuds annat än furu.
Jag berättar om egenskaperna hos de olika träslagen och fördelen med att välja lind om man vill t.ex. bildhugga i skåpsluckan. Kan man ta in andra träslag eller kombinera olika material? Jag visar hur man kan tillverka egna gångjärn i trä och i metall om man har möjlighet till det. (återigen kan man se en film om detta)
Nu får de börja planera och göra en ritning på sitt tänkta skåp. De viktigaste måtten som höjd, bredd och djup bör finnas med.
Var du som lärare vill lägga fokus är upp till dig. Jag vill inte offra elevens tid på en massa hyvlande utan hellre ser jag att fokus kommer på arbetet med att just illustrera och skapa ett uttryck. Därför hyvlar jag upp bitar till skåpssidor i de träslag eleven väljer efter deras ritning. Därefter får eleven själv längdsåga alla sidorna till skåpsramen.
Eleven väljer sammansättningsmetod efter diskussion med läraren beroende på om skåpet är grunt eller djupt. Limning, pluggning, sinkning eller skruvning. Se idéblad som stöd.
Nu börjar det roliga med att illustrera alla idéer i olika praktiska insatser. Kan man göra gångjärnen i trä så att de liknar något som kan kopplas till ett land? Kan skåpet likna något? En byggnad, fordon eller ett föremål som kan härröra till ett land eller en kultur?
Som avslutning väntar man in ett antal skåp för att kunna ha en fin utställning någonstans på skolan. Kanske med en motiverande text till varje skåp och foto på formgivaren.
Lycka till!
Bedömningsmatris: Skåp med illustration
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|