- Snabbfakta
- Skåp med illustration
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- En termin
- Material
- Olika träslag
- Uppgift
Rekommenderat till år 9. Eleven ska tillverka ett skåp. Storleken är valfri.
Eleven ska välja ut ett specifikt land/område (eller annat tema) där detta främst i skåpsluckan
på något sätt ska illustreras. Eleven får använda sig av områden som folk, seder och ett lands kultur.
Eleven ska försöka använda en stor del av sin kunskapsbank i detta arbete.
Till slut ska man resonera, reflektera och värdera sina val och insatser i genom processen.
- Förberedelser
Ge ett bra exempel på hur man kan tolka in ett land (tema) i ett skåp. (se dokument Skåpsexempel)
Ha genomgångar på olika sammansättningsmetoder som t.ex. sinkning eller centrumtappning.
Visa och erbjud andra spännande träslag än furu.
- Elevuppgift
- Skåp med illustration
Du får lära dig:
- Hur man kan tolka/illusterar in ett land/tema i ett arbete.
Vad kännetecknar ett folk och dess land?
- Hur form, funktion och kvalitet kan samverka
- Ett par olika sammansättningsmetoder
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Introduktion:
Fn:s stora världsutställning ska i år gå av stapeln i Madrid. Utställningen ska på olika sätt sätta fokus på alla världens länder och kulturer. Sverige fick till uppgift att bidra till utställningen genom att tillverka en mängd skåp som är kopplade till olika nationaliteter, folkslag och kulturer.
Regeringen ville att Sveriges elever skulle få vara med och representera vårt land och just din skola blev utvald till detta uppdrag.
Uppgift:
Du ska alltså tillverka ett skåp. Storleken är valfri.
Du ska välja ut ett specifikt land där du (kanske främst i skåpluckan) på något sätt ska illustrera landet och dess kultur.
Du ska göra en ritning med de viktigaste måtten utsatta. Gärna också en tredimensionell skiss som visar idéerna.
Efter avslutad uppgift ska du resonera över arbetsprocessen och resultatet.
Arbetssätt:
Sätt dig in i landet du vill jobba mot. Hur kan du illustrera det? Skriv ner allt du kommer på om landet innan du bestämmer dig. Kan du använda olika material, tekniker, återvinning, textilt och i vilken form och storlek ska skåpet vara i? Var lite kreativ. Hur ska man öppna skåpet?
Undervisningsstöd: Skåp med illustration
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Uppgiften kan ses som en form av avslutningsuppgift för år 9 där all samlad kunskap i slöjd genom åren ska kunna visas upp.
När du som lärare har presenterat ovan syfte så kan du dela ut dokumentet ”Uppgift”.
Gå igenom uppgiften så att alla har klart för sig vad som förväntas, hur man kan illustrera på olika sätt och hur de ska bli bedömda. (se gärna filmen om hur man kan arbeta med att utveckla olika uttryck i ett skåp)
Visa eleverna vilka olika träslag som finns tillgängliga. Kul om det erbjuds annat än furu.
Jag berättar om egenskaperna hos de olika träslagen och fördelen med att välja lind om man vill t.ex. bildhugga i skåpsluckan. Kan man ta in andra träslag eller kombinera olika material? Jag visar hur man kan tillverka egna gångjärn i trä och i metall om man har möjlighet till det. (återigen kan man se en film om detta)
Nu får de börja planera och göra en ritning på sitt tänkta skåp. De viktigaste måtten som höjd, bredd och djup bör finnas med.
Var du som lärare vill lägga fokus är upp till dig. Jag vill inte offra elevens tid på en massa hyvlande utan hellre ser jag att fokus kommer på arbetet med att just illustrera och skapa ett uttryck. Därför hyvlar jag upp bitar till skåpssidor i de träslag eleven väljer efter deras ritning. Därefter får eleven själv längdsåga alla sidorna till skåpsramen.
Eleven väljer sammansättningsmetod efter diskussion med läraren beroende på om skåpet är grunt eller djupt. Limning, pluggning, sinkning eller skruvning. Se idéblad som stöd.
Nu börjar det roliga med att illustrera alla idéer i olika praktiska insatser. Kan man göra gångjärnen i trä så att de liknar något som kan kopplas till ett land? Kan skåpet likna något? En byggnad, fordon eller ett föremål som kan härröra till ett land eller en kultur?
Som avslutning väntar man in ett antal skåp för att kunna ha en fin utställning någonstans på skolan. Kanske med en motiverande text till varje skåp och foto på formgivaren.
Lycka till!
Bedömningsmatris: Skåp med illustration
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|