För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven väljer någonting "mindre" som ska förvaras. (t.ex. smycken, fiskedrag) Därefter tillverkar
eleven en Smart förvaring till det valda. Det handlar om en ask/skåp med
specialanpassat inre i form av fack, hyllor, upphängningar etc.
Detta är en lämplig uppgift för år 9 och då kan man försöka erbjuda
en mängd olika träslag, istället för som oftast furu.
Hyvla upp träslagen och visa hur de ser ut och lite om dess egenskaper.
Se undervisningsstöd för ytterligare ev. förberedelser.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Introduktion till uppgift:
Du driver ett litet inredningsföretag med egen produktion av prydnads- och designföremål.
Du blir en dag kontaktad av en butiksägare som vill ha smarta funktionella förvaringsutrymmen att erbjuda sina kunder som besöker designbutiken.
Kunden påpekar att ditt jobb förmodligen kommer att ge ringar på vattnet och effekten kan bli serietillverkning om lösningarna och slutresultaten är tillfredsställande.
Kunden lämnar till dig att välja design och material. Det färdiga arbetet ska dock inte vara för stort för
att med lätthet kunna bära med sig.
Uppgift:
Du ska välja ut ett specifikt område där du kan hjälpa till med smart förvaring. Förvaringen kan vara en ask, låda, skåp eller hylla som du anpassar efter det tänkta områdets behov. Det kan gälla förvaring av yrkesredskap, verktyg, hjälpmedel, bruksföremål i hemmet eller hobbyverksamhet.
Förvaringsarbetet ska innefatta en lämplig sammansättningsmetod och anpassas efter föremålen som avses.
Du bör tänka till om vad det är som gör din idé så funktionell för just det område du valt.
Du ska även ta hänsyn till någon miljöaspekt i arbetet och senare kunna motivera hur du tänkte.
Arbetssätt:
Börja med att sätta dig in i området du vill jobba mot. Vilka redskap, detaljer eller hjälpmedel finns inom området, och hur förvarar man dem lämpligast?
Fundera över vilket/vilka material som kan användas? Kan man kombinera? Olika hantverkstekniker? Ska det vara nytt eller kanske något återvinningsmaterial i ditt arbete? Mjuka material? Miljöaspekter?
Du ska försöka arbeta så självständigt som möjligt, men givetvis ska din lärare vara tillgänglig för diskussioner och hjälp vid nya praktiska områden vid tillverkningen av ditt förvaringsalster.
Att lämna in för bedömning:
Dokumentet Överväganden, Skisser, ritning/ar med de viktigaste måtten utsatta (detta ska vara färdigt innan det praktiska arbetet påbörjas).
Ditt praktiska resultat i slutet på terminen även om du inte hunnit färdigt,
samt dokumentet Värdering Smart förvaring.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
Uppgiften är tänkt så att eleven kan visa upp en bredd av kunskaper inför slutbetyget i år 9. Det centrala är det praktiska arbetet och förmågan att framställa föremål i olika material men även utvecklandet av idéer till hur föremålet ska se ut och vilket innehåll den smarta förvaringen ska ha?
På något sätt i föremålet ska även eleven kunna sätta ett uttryck som kan kopplas till innehållet.
Hur kan man göra det? Diskutera.
Låt planerandet inför uppgiften med alla dess överväganden ta sin tid. När det börjar ta form kan eleven fylla i dokumentet Överväganden.
Vidare måste eleven framställa en ritning med de viktigaste måtten utsatta. Denna ska vara färdig innan arbetet kan påbörjas.
Hjälp eleven med att välja lämpligt material (träslag) och att hyvla en rak sida som de kan utgå ifrån när de färdigställer de sidor/hyllplan som behövs för asken/skåpet/hyllan etc.
Därefter kan de börja arbetet med sammansättningsmetoden. Är de osäkra kan man föreslå några lämpliga metoder som tappning, bladning, sinkning eller skruvning. (se övrigt stöd under TJÄNSTER)
Diskutera lämplighet i form av hållfasthet, svårighetsgrad, och utseendemässigt.
Tips: Min erfarenhet i denna uppgift är att den tar tid. För att spara tid kan läraren hyvla upp sidorna till lådan/asken så att eleverna inte bara hyvlar under flera lektioner. Vidare bör eleven inte sinka alla fyra hörn (om de väljer denna sammansättningsmetod) vilket tar alltför många lektioner.
Dessa är de viktigaste ”tidstjuvarna” har jag insett.
När det gäller lock och botten är det viktigaste att de kan föreslå metoder för att göra en limfog men för mycket tidsödande hyvlingsarbete brukar jag även här hjälpa till med. Låt istället eleven lägga tid på att med precision passa in botten så tätt som möjligt.
Se Övrigt stöd på hur man t.ex. kan göra trägångjärn och olika lock för att inspireras lite.
Jag brukar säga att det inte finns något fint eller fult, bara noggrant och slarvigt! Hur kan eleven göra ett lock/skåpsdörr spännande att se på?
En rolig utmaning där man kanske kan illustrera det tänkta innehållet med en relief, intarsia, utsågning, collage av olika material eller en vacker målning?
Eleverna ska som avslutning kunna föreslå lämplig ytbehandlingsmetod. Var ska föremålet användas med tanke på valt innehåll?
Inne eller ute?
Exempel på innehåll i Smart Förvaring, för ask, låda, skåp eller hylla:
Mediciner, kryddor, borr, räkningar, böcker, lego, telefoner och laddare, golftillbehör, smink, smycken, parfymer, krämer, pennor & sudd, frisörsredskap, verktyg, mynt & sedlar, köksredskap, penslar, färger, fotografier, fiskedrag, sytillbehör, verktygslåda
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |