- Snabbfakta
- Smart förvaring
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- En termin
- Material
- Olika träslag
- Uppgift
Eleven väljer någonting "mindre" som ska förvaras. (t.ex. smycken, fiskedrag) Därefter tillverkar
eleven en Smart förvaring till det valda. Det handlar om en ask/skåp med
specialanpassat inre i form av fack, hyllor, upphängningar etc.
- Förberedelser
Detta är en lämplig uppgift för år 9 och då kan man försöka erbjuda
en mängd olika träslag, istället för som oftast furu.
Hyvla upp träslagen och visa hur de ser ut och lite om dess egenskaper.
Se undervisningsstöd för ytterligare ev. förberedelser.
- Elevuppgift
- Smart förvaring
Du får lära dig:
- Olika sammansättningsmetoder så du kan välja utifrån detta.
- Att arbeta ingående med form, funktion och kvalitet i ett arbete.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Introduktion till uppgift:
Du driver ett litet inredningsföretag med egen produktion av prydnads- och designföremål.
Du blir en dag kontaktad av en butiksägare som vill ha smarta funktionella förvaringsutrymmen att erbjuda sina kunder som besöker designbutiken.
Kunden påpekar att ditt jobb förmodligen kommer att ge ringar på vattnet och effekten kan bli serietillverkning om lösningarna och slutresultaten är tillfredsställande.
Kunden lämnar till dig att välja design och material. Det färdiga arbetet ska dock inte vara för stort för
att med lätthet kunna bära med sig.
Uppgift:
Du ska välja ut ett specifikt område där du kan hjälpa till med smart förvaring. Förvaringen kan vara en ask, låda, skåp eller hylla som du anpassar efter det tänkta områdets behov. Det kan gälla förvaring av yrkesredskap, verktyg, hjälpmedel, bruksföremål i hemmet eller hobbyverksamhet.
Förvaringsarbetet ska innefatta en lämplig sammansättningsmetod och anpassas efter föremålen som avses.
Du bör tänka till om vad det är som gör din idé så funktionell för just det område du valt.
Du ska även ta hänsyn till någon miljöaspekt i arbetet och senare kunna motivera hur du tänkte.
Arbetssätt:
Börja med att sätta dig in i området du vill jobba mot. Vilka redskap, detaljer eller hjälpmedel finns inom området, och hur förvarar man dem lämpligast?
Fundera över vilket/vilka material som kan användas? Kan man kombinera? Olika hantverkstekniker? Ska det vara nytt eller kanske något återvinningsmaterial i ditt arbete? Mjuka material? Miljöaspekter?
Du ska försöka arbeta så självständigt som möjligt, men givetvis ska din lärare vara tillgänglig för diskussioner och hjälp vid nya praktiska områden vid tillverkningen av ditt förvaringsalster.
Att lämna in för bedömning:
Dokumentet Överväganden, Skisser, ritning/ar med de viktigaste måtten utsatta (detta ska vara färdigt innan det praktiska arbetet påbörjas).
Ditt praktiska resultat i slutet på terminen även om du inte hunnit färdigt,
samt dokumentet Värdering Smart förvaring.

Undervisningsstöd: Smart förvaring
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Uppgiften är tänkt så att eleven kan visa upp en bredd av kunskaper inför slutbetyget i år 9. Det centrala är det praktiska arbetet och förmågan att framställa föremål i olika material men även utvecklandet av idéer till hur föremålet ska se ut och vilket innehåll den smarta förvaringen ska ha?
På något sätt i föremålet ska även eleven kunna sätta ett uttryck som kan kopplas till innehållet.
Hur kan man göra det? Diskutera.
Låt planerandet inför uppgiften med alla dess överväganden ta sin tid. När det börjar ta form kan eleven fylla i dokumentet Överväganden.
Vidare måste eleven framställa en ritning med de viktigaste måtten utsatta. Denna ska vara färdig innan arbetet kan påbörjas.
Hjälp eleven med att välja lämpligt material (träslag) och att hyvla en rak sida som de kan utgå ifrån när de färdigställer de sidor/hyllplan som behövs för asken/skåpet/hyllan etc.
Därefter kan de börja arbetet med sammansättningsmetoden. Är de osäkra kan man föreslå några lämpliga metoder som tappning, bladning, sinkning eller skruvning. (se övrigt stöd under TJÄNSTER)
Diskutera lämplighet i form av hållfasthet, svårighetsgrad, och utseendemässigt.
Tips: Min erfarenhet i denna uppgift är att den tar tid. För att spara tid kan läraren hyvla upp sidorna till lådan/asken så att eleverna inte bara hyvlar under flera lektioner. Vidare bör eleven inte sinka alla fyra hörn (om de väljer denna sammansättningsmetod) vilket tar alltför många lektioner.
Dessa är de viktigaste ”tidstjuvarna” har jag insett.
När det gäller lock och botten är det viktigaste att de kan föreslå metoder för att göra en limfog men för mycket tidsödande hyvlingsarbete brukar jag även här hjälpa till med. Låt istället eleven lägga tid på att med precision passa in botten så tätt som möjligt.
Se övrigt stöd på hur man t.ex. kan göra trägångjärn och olika lock för att inspireras lite.
Jag brukar säga att det inte finns något fint eller fult, bara noggrant och slarvigt! Hur kan eleven göra ett lock/skåpsdörr spännande att se på? En rolig utmaning där man kanske kan illustrera det tänkta innehållet med en relief, intarsia, utsågning, collage av olika material eller en vacker målning?
Eleverna ska som avslutning kunna föreslå lämplig ytbehandlingsmetod. Var ska föremålet användas med tanke på valt innehåll?
Inne eller ute?
Exempel på innehåll i Smart Förvaring, för ask, låda, skåp eller hylla:
Mediciner, kryddor, borr, räkningar, böcker, lego, telefoner och laddare, golftillbehör, smink, smycken, parfymer, krämer, pennor & sudd, frisörsredskap, verktyg, mynt & sedlar, köksredskap, penslar, färger, fotografier, fiskedrag, sytillbehör, verktygslåda
Bedömningsmatris: Smart förvaring
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|