För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Under ca en termin tillverkas en hopfällbar solstol i trä som är lätt att bära med sig, med en rygg i textilt material.
Man fördelar tiden i hårt och mjukt arbete där behov finns.
Fullständig ritning till trädelen finns som dokument att följa.
Se undervisningsstödet, annars inga speciella. Vill du förbereda dig mer kan du läsa idébladet.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Efter en färdig ritning ska du tillverka en solstol. Bakstycket (ryggen) gör du i textilslöjden.
Du har ett idéblad som visar arbetsgången och en ritning med alla måtten. Försök att följ dessa.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
Det här är en klassisk samverkansuppgift.
Eleven får en ritning som hen får lära sig att läsa och arbeta efter.
Arbetet håller antagligen på större delen av terminen och man arbetar med den slöjdart som behövs för stunden.
När jag själv gjorde stolen så upptäckte jag att det var viktigt med ett något kraftigare stag där ritningen visar ett –A. (se ritningsdokument) Jag är ingen tungviktare men när jag satte mig så knakade det rejält när biten först var lite tunnare. Tänk på det!
Vidare prövade vi två olika sätt att sätta fast tyget. Det ena är att sy 2 fållar och trä på dem som idébladet visar. Om man inte sytt tillräckligt tajt så kommer kanske bakstycket att bli lite ospänt och ”sladdrigt” efter en tid. Då kan man inte justera tyvärr.
Vill man så kan man sy endast en fåll och spänna med häftklamrar på andra sidan. Blir det lite ”sladdrigt efter en tid så kan man här spänna om. Det är ju bra men utseendet blir kanske inte lika snyggt?
Välj själva!
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |