- Snabbfakta
- Solstol
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- En termin
- Material
- Furuträ och textilier
- Uppgift
Under ca en termin tillverkas en hopfällbar solstol i trä som är lätt att bära med sig, med en rygg i textilt material.
Man fördelar tiden i hårt och mjukt arbete där behov finns.
Fullständig ritning till trädelen finns som dokument att följa.
- Förberedelser
Se undervisningsstödet, annars inga speciella. Vill du förbereda dig mer kan du läsa idébladet. 
- Elevuppgift
- Solstol
Du får lära dig:
- Lite ritningslära och hur du kan följa en ritning på egen hand
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Efter en färdig ritning ska du tillverka en solstol. Bakstycket (ryggen) gör du i textilslöjden.
Du har ett idéblad som visar arbetsgången och en ritning med alla måtten. Försök att följ dessa.

Undervisningsstöd: Solstol
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
- Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
Det här är en klassisk samverkansuppgift.
Eleven får en ritning som hen får lära sig att läsa och arbeta efter. Arbetet håller antagligen på större delen av terminen och man arbetar med den slöjdart som behövs för stunden.
När jag själv gjorde stolen så upptäckte jag att det var viktigt med ett något kraftigare stag där ritningen visar ett –A. (se ritningsdokument) Jag är ingen tungviktare men när jag satte mig så knakade det rejält när biten först var lite tunnare. Tänk på det!
Vidare prövade vi två olika sätt att sätta fast tyget. Det ena är att sy 2 fållar och trä på dem som idébladet visar. Om man inte sytt tillräckligt tajt så kommer kanske bakstycket att bli lite ospänt och ”sladdrigt” efter en tid. Då kan man inte justera tyvärr.
Vill man så kan man sy endast en fåll och spänna med häftklamrar på andra sidan. Blir det lite ”sladdrigt efter en tid så kan man här spänna om. Det är ju bra men utseendet blir kanske inte lika snyggt?
Välj själva!
Bedömningsmatris: Solstol
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|