Solstol

Upplagd av Pelle Bohm

Skriv ut

Undervisningsstöd: Solstol

Förmågor att utveckla:

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
  • Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
  • Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp

 

Centralt innehåll i årskurs 7-9:

  • Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
  • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.

 

Det här är en klassisk samverkansuppgift.
Eleven får en ritning som hen får lära sig att läsa och arbeta efter. Arbetet håller antagligen på större delen av terminen och man arbetar med den slöjdart som behövs för stunden.

När jag själv gjorde stolen så upptäckte jag att det var viktigt med ett något kraftigare stag där ritningen visar ett –A. (se ritningsdokument) Jag är ingen tungviktare men när jag satte mig så knakade det rejält när biten först var lite tunnare. Tänk på det!

Vidare prövade vi två olika sätt att sätta fast tyget. Det ena är att sy 2 fållar och trä på dem som idébladet visar. Om man inte sytt tillräckligt tajt så kommer kanske bakstycket att bli lite ospänt och ”sladdrigt” efter en tid. Då kan man inte justera tyvärr.
Vill man så kan man sy endast en fåll och spänna med häftklamrar på andra sidan. Blir det lite ”sladdrigt efter en tid så kan man här spänna om. Det är ju bra men utseendet blir kanske inte lika snyggt?
Välj själva!