För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Stringart kan göras enskilt, eller som i detta fall, som en gruppuppgift.
Alla fick färdigställa en del av collaget som blev till en vacker tavla.
Man spikar och drar därefter garn mellan spikarna i valfritt mönster.
Samarbeta genom att välja samma nyans på de färger som i tavlan gränsar tillvarandra.
(se film)
Vi letade upp en lämplig bild som förstorades och delades in i elevbitar.
Därefter limmades dessa bitar på lika stora bitar av en lamellskiva.
Lämpligt material är en icke porös träskiva, spik som är ca 25 mm långa.
Erbjud garn i många olika färger.
Tillverka 10 mm höga träklossar för att mäta höjden på spikningen.
Se till att ha många hammare och träklossar, massor av spik samt några hovtänger,
sylar och en skruvdragare till hands.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska få tillverka en liten del av en större gruppuppgift som kommer att mynna ut i en större tavla.
På en platta med en färgglad bild ska du få spika i en mängd spik och sedan dra garn i olika färger
från spik till spik i vilket mönster du vill.
Exempel på färdiga tavlor
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 4-6
När vi tillverkade denna tavla kan filmen vara en snabb väg att få arbetsgången förklarad för sig. Se den!
I det praktiska arbetet använde vi lamellträ som ger ett mycket bra underlag för spiken att fastna i.
Spånplatta t.ex. är ju rätt så poröst och kan flisa sönder i kant och hörn.
Vi valde att styra hörnspiken genom att snett inåt borra ett hål på 1mm för att undvika att det gick söder just i hörnen.
De spik vi valde fungerade fint för oss även om det givetvis finns andra sätt att arbeta på. Kanske hade det varit bättre med trådspik (stort huvud) istället för dyckert (som vi använde) även om det gick bra.
En hovtång kom till användning när man spikade snett och även om eleven fick en höjdkloss att ta hjälp av så kunde någon spik gå igenom plattan. Ha då kanske ett skyddsunderlägg mellan bänk och platta.
Pappret som ska limmas fast får inte vara för tunt och vanligt trälim gjorde jobbet fint.
Tavlan blev mycket fin och uppskattad på vår skola så vi kan varmt rekommendera detta ganska korta projekt.
Vi arbetade också i helklass när vi tillverkade tavlan. Alla elever tillsammans i Träslöjdssalen där man arbetade både på bänkar och golv!
Allt eftersom spikningen tog slut blev arbetet tystare och skönare för oss alla:)
Se därför till att ni har många hörselkåpor tillgängliga!
Lycka till!
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |