- Snabbfakta
- Superhjältar
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 1-3
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- Hela terminen
- Material
- Trä och textil
- Uppgift
Eleverna arbetar halva terminen i trä- och metallsalen och halva tiden i textilsalen. Eleverna kommer att få formge och framställa en superhjältefigur i trä och göra egendesignade superhjältemantlar. Detta är första gången eleverna möter slöjden.
Vi pratar allmänt om superhjältar, vad är det som är så bra med dem och kan vem som helst bli hjältar?
- Förberedelser
Uppstart tillsammans där ni går igenom temat, uppgiften, vad eleverna kommer att lära sig och visar lite inspirationsbilder.
- Elevuppgift
- Superhjältar
Du får lära dig:
I textilsalen:
- Lära sig symaskinen – symaskinskörkort
- Hur en skiss skall se ut
- Lära sig lägga ut mönster/mall på tyg
- Rita sömsmån
- Klippa ut
- Sömnad av mantel – sick sack, raksöm
- Tvinna band
- Lättare applikation i filt
- Ett textilt tryck med schablon
- Skillnaden på olika nålar
- Hur strykjärnet fungerar
- Skillnader på olika mätverktyg i textilsalen
I trä och metalsalen:
- Hur en skiss skall se ut
- Pröva och ompröva skissen
- Olika mätverktyg
- Att såga med såglåda
- Borra med pelarborr
- Limma med trälim
- Vad man skall tänka på när man målar
- Slipa med sandpapper
- Se skillnaden på olika metalltrådar
- Vad är en regel?
Uppgift:
Du skall i trä och metallsalen formge och framställa en superhjältefigur utifrån givna mått. Du kommer att få formge olika förslag på hur en superhjälte gubbe kan se ut. Under slöjdprocessen kommer du att lära dig många olika saker bla. att mäta, såga, borra, slipa och måla.
Du skall i textilsalen formge och framställa en supermantel utefter givna mått. Du kommer att formge din mantel som du vill och väljer bomullstyg, garn och symbol själv. Under slöjdprocessen kommer du att lära dig grunderna på symaskin, prova på att göra en applikation samt ett textiltryck med en schablon
Undervisningsstöd: Superhjältar
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
Centralt innehåll:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Verktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
Material till mantlar:
Enfärgat och mönstrat bomullstyg
Filttyg till applikation
Garn till tvinnat barn
Textilfärg till textilt tryck
Material till superhjältefiguren:
Reglar i furu 45X45
Målarfärg
Mjukglödgad järntråd eller bomullsrep till armar och ben
8 mm rundstav till hals
Filttyg till manteln
Någon sorts träpärlor/träplattor med hål i till händer och fötter
Uppgiften är upplagd på ca 9 lektioner som är 80 minuter långa.
Planering i textilsalen
v.1
|
Uppstart tillammans både trä och textilgruppen.
Genomgång av pedagogisk planering
Visa bildspel
Gå igenom salen – vilka verktyg och maskiner finns.
|
v.2
|
Börja med symaskinen
Vad heter delarna på symaskinen
Sy i papper – olika övningar
|
v.3
|
Fortsätta med symaskinen
Sy i papper – olika övningar
Trä symaskinen med övertråd och undertråd (minst 3 gånger)
Ta en provlapp och sy olika sömmar
|
v.4
|
Gå igenom hur en skiss skall se ut
Alla skissar
Börja klippa ut efter given mall (Eleverna arbetar 2 och 2)
Sick-sack runt kanten
|
v.5
|
Genomgång av måttband-linjal
Gör det tvinnade bandet
Välj symbol – klipp ut
Se applikationsfilm
Gör applikation i filt
|
v.6
|
Genomgång av strykjärnet
Gör applikation
Stryk in kanterna
Sy kanterna
|
v.7
|
Genomgång av olika nålar
Trä in tvinnat band i halskanal
|
v.8
|
Genomgång av textilt tryck – schablon
Gör det textila trycket
|
v.9
|
Gör en redovisning i grupp 4 och 4 – använd frågorna
|
Planering i trä och metallsalen
v.1
|
Uppstart tillammans både trä och textilgruppen.
Genomgång av:
pedagogisk planering
visa bildspel
gå igenom salen – vilka verktyg och maskiner finns.
|
v.2
|
Eleverna skissar ner 2 olika förslag på superhjältar och väljer ett förslag de skall göra
|
v.3
|
Genomgång av materialet reglar, rundstav - furu
Genomgång av verktyg:
Tumstock
Vinkelhake
Såglåda
Sandpapper
Eleverna mäter ut kropp och huvud på regeln och sågar
|
v.4
|
Genomgång av:
Pelarborren
Hur man mäter ut centrum på en regel
Eleverna borrar hål för hals, armar och ben
Slipa
|
v.5
|
Genomgång om vad man skall tänka på när man målar
Eleverna målar sina superhjältar och klipper ut mantlar i filttyg
|
v.6
|
Eleverna målar sina super hjältar och klipper ut mantlar i filttyg
|
v.7
|
Genomgång av rundstavar
Eleverna sågar rundstav, limmar på hals, sätter på manteln och limmar på huvudet
|
v.8
|
Genomgång av metalltråd
Eleverna fixar med armar och ben
Dekorera
|
v.9
|
Gör en redovisning i grupp 4 och 4 – använd frågorna
|
Tips på filmer att visa:
Film från UR skola som man kan vissa som inspiration:
Film: Hjältar
Mönster till manteln:
Mått på superhjältefiguren:
Huvud – 45x45mm
Kroppen – 60x45mm
Hals 30 mm lång
Arm- och benlängd väljer eleverna själv.
Bedömningsmatris: Superhjältar
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|