- Snabbfakta
- Symboler
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Applikation
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen, Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 6-7 v.
- Material
- Vävda bomullstyger och vliesofix.
- Uppgift
Vi pratar om olika symboler och vad de står för. Hur kan man tolka dem?
Uppgiften är att göra en egen symbol med hjälp av inspirationen från bildspelet. (se media)
Tekniken är applikation och symbolen kan lämpligtvis sys fast på t.ex. en kudde, datorfodral eller vetevärmare.
- Förberedelser
Se över materialtillgången och inhandla e.v. vete om ni tänker arbeta med vetekuddar. (se undervisningsstöd)

- Elevuppgift
- Symboler
Du får lära dig:
- Att utveckla kunskaper i olika hantverkstekniker
- Jobba med skisser och mönster samt koppla dem till matematiska beräkningar
- Jobba med symboler, färger och former
- Att dokumentera arbetsprocessen
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Uppgift:
Du ska göra en egen symbol med hjälp av den inspiration du fått från bildspelet som läraren visade.
Du ska få lära dig och använda dig av en teknik som kallas ”Applikation”.
Först ska du få rita en skiss och tänka igenom hur du ska gå till väga.
Därefter ska du välja ett lämpligt föremål där du kan sy fast din symbol. Det kan vara en kudde, vetevärmare eller varför inte ett fodral till surfplattan eller datorn? Fundera även på hur baksidan ska se ut.
Under arbetets gång ska du dokumentera och beskriva arbetsprocessen och senare redovisa detta skriftligt och muntligt.
Undervisningsstöd: Symboler
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll
Under två lektioner innan arbetsområdets start, bör eleverna få träna på att göra en applikation utifrån en förlaga med hjälp av vliesofix.
Då har de en bättre förförståelse för hur svåra symboler de behärskar.
Visa bildspelet om uppgiften och om olika symboler.
Handla helst vete från Granngården om ni vill arbeta med vetekuddar.
Bedömningsmatris: Symboler
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|