- Snabbfakta
- Symboler
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Applikation
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 6-7 v.
- Material
- Vävda bomullstyger och vliesofix.
- Uppgift
Vi pratar om olika symboler och vad de står för. Hur kan man tolka dem?
Uppgiften är att göra en egen symbol med hjälp av inspirationen från bildspelet. (se media)
Tekniken är applikation och symbolen kan lämpligtvis sys fast på t.ex. en kudde, datorfodral eller vetevärmare.
- Förberedelser
Se över materialtillgången och inhandla e.v. vete om ni tänker arbeta med vetekuddar. (se undervisningsstöd)
- Elevuppgift
- Symboler
Du får lära dig:
- Att utveckla kunskaper i olika hantverkstekniker
- Jobba med skisser och mönster samt koppla dem till matematiska beräkningar
- Jobba med symboler, färger och former
- Att beskriva och dokumentera arbetsprocessen
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du ska göra en egen symbol med hjälp av den inspiration du fått från bildspelet som läraren visade.
Du ska få lära dig och använda dig av en teknik som kallas ”Applikation”.
Först ska du få rita en skiss och tänka igenom hur du ska gå till väga.
Därefter ska du välja ett lämpligt föremål där du kan sy fast din symbol. Det kan vara en kudde, vetevärmare eller varför inte ett fodral till surfplattan eller datorn? Fundera även på hur baksidan ska se ut.
Under arbetets gång ska du dokumentera och beskriva arbetsprocessen och senare redovisa detta skriftligt och muntligt.
Undervisningsstöd: Symboler
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Under två lektioner innan arbetsområdets start, bör eleverna få träna på att göra en applikation utifrån en förlaga med hjälp av vliesofix.
Då har de en bättre förförståelse för hur svåra symboler de behärskar.
Visa bildspelet om uppgiften och om olika symboler.
Bedömningsmatris: Symboler
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|