- Snabbfakta
- Tavla
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 6 v.
- Material
- Trälister i olika bredder och träslag
- Uppgift
Eleven får formge och tillverka en tavla med hjälp av lister i olika träslag och bredder.
Syftet är att eleven utmanas i att sätta ett uttryck i en tavla utifrån egna erfarenheter.
Till hjälp får eleven titta på olika inspirationsbilder.
Alt. Tema/område kan bytas ut.
- Förberedelser
Du som lärare ska såga upp en mängd lister i olika bredder och gärna i olika träslag som eleverna
kan plocka fritt ibland när du startar uppgiften.
Erbjud tunna plywoodlister eller en mindre plywoodskiva att använda som bakstycke.
Här kan man bli av med en del spillmaterial vilket är ett plus!

- Elevuppgift
- Tavla
Du får lära dig:
- Lite om olika träslag och hur man kan kombinera dessa i olika mönster.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former utifrån egna erfarenheter.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Du ska skapa en tavla med hjälp av en mängd trälister som läraren erbjuder.
Inspirationsbilder tillsammans med egna erfarenheter blir utgångspunkter när du formger din tavla. Det du vill avbilda ska alltså kopplas till dig på något sätt. Det ska sedan motiveras efter avslutat arbete.
Föremålet ska inte vara större än vad läraren bestämmer.
Du erbjuds lister eller en bakgrundsplatta som du kan fästa listerna på.
Du bestämmer hur du bearbetar materialet (slipning/oslipat/färg/höjdskillnad etc.) men motivera efteråt hur du tänkt.
Bitarna ska inte limmas samman utan det ska finnas mellanrum mellan listerna.
Egna erfarenheter – kan vara symboler du kommit i kontakt med, platser du besökt eller bott på/i, konst som du kanske har i hemmet eller tycker om. Det kan också handla om trender och traditioner i olika kulturer som du kommit i kontakt med på ett eller annat sätt.
Formen och uttrycket ska kunna motiveras och ha en koppling till en egen erfarenhet på något sätt och du ska muntligt eller skriftligt föra ett resonemang kring detta.

Undervisningsstöd: Tavla
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Med denna uppgift ville jag släppa lite fokus på just detta att slutresultatet måste vara noggrant i bemärkelsen att varje del ska vara välslipad vilket annars ”nästan alltid” eftersträvas. Här kan eleven få arbeta med oslipade ytor om de önskar så länge som hen motiverar sina val av former.
Eleven fick först tänka ut ett föremål/objekt som då skulle kunna härledas till något från egen erfarenhet. (se exempel på ELEVUPPGIFT.)
De fick skissa upp den och vi försökte arbeta inom ett A 4 storlek.
Därefter fick de hämta lister som hade sågats upp i en del olika träslag och i olika bredder. (se foton)
Mallen placerades på de utlagda listerna och ritades upp av dem. Vidare fick de så med hjälp av egenhändigt valda metoder såga till sina bitar. Jag valde att studera vilka olika lämpliga och kanske mindre lämpliga verktyg som användes. Detta för att kunna motivera bedömningen i KK att använda handverktyg, redskap och…o.s.v
Momenten var relativt ”enkla” (såga och limma) så jag försökte att instruera så lite som möjligt och istället utmana till egna initiativ i processandet.
För att inte uppgiften ska kompliceras fick inga andra material tillföras ej heller tillät jag dem att använda putsmaskinen då det lätt blir köer vid den maskinen.
Följande värderade jag högt vid min bedömning:
Att mellanrummen var jämna.
Att bakstycket hade en tanke i form och att man inte bara tog den erbjudna plywoodbiten som den var.
Inga pennstreck eller synligt lim uppskattades i slutresultatet.
Lämpliga val av arbetsmetoder och verktyg under processen.
Inför uppgiften påpekade jag att ”försök att ha en tanke med allt ni gör”
Vi pratade också om motsatsorden smidigt/klumpigt, andvändbart/oanvändbart, asymetriskt/symetriskt och noggrant/slarvigt.
Jag påpekade därför att jag inte godtog några efterkonstruktioner som att ”Jag ville ha det så” om jag nu kritiserade något
som såg slarvigt eller klumpigt ut. Detta skulle i så fall motiveras innan bedömningen, under processandet, så att jag visste
att det fanns en tanke bakom formen.
Bedömningsmatris: Tavla
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|