För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Uppgiften går ut på att inspireras av någon av de formgivare som presenterades i bildspelet. (se dokument)
Utifrån deras verk och formspråk ska eleverna inspireras och formge ett tyg med hjälp av olika textila tryckmetoder.
När tyget är framställt skall eleverna sedan sy ett slöjdföremål av tyget.
Innan ni börjar med denna uppgift är det bra att titta över vilka textila tekniker som ni kan använda er av i er verksamhet.
Det är inte alla som kan arbeta med screentryck med fotoemulsion. Om man vill köpa in ett startkitt kan ni besöka screen tec.
Inköp:
Olika textila färger (jag använder mig av textilafärger från textilhuset swelogent).
Alltyger i olika färger, potatisar, overheadpapper och overheadpennor.
Broderisaxar (spetsiga), stompar, quilt Basting spraylim.
Vaxduk att ha under när eleverna trycker och skalpeller.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Er uppgift blir att inspireras av någon av de formgivare som presenterades i bildspelet. Utifrån deras verk inspireras till att formge ett tyg med hjälp av olika textila tryck metoder. När tyget är framställt skall ni sedan sy ett slöjdföremål av tyget. Efter avslutat arbete skall ni dokumentera ert arbete i en slöjd rapport och lämna in.
Jag vill att ni lämnar in inför bedömning:
Förmågor:
Centralt innehåll:
Tänk på att det kan bli lite kladdigt om alla elever trycker samtidigt. Bra är om man delar upp uppgiften så att halva klassen trycker
åt gången och den andra halvan förbereder skiss av färdig produkt, sin utvärdering eller något annat.
Jag brukar låta eleverna göra schabloner på vanligt papper men de går bara att använda vid ett tryck.
Skall man återanvända schablonen är det bättre att man gör dem på overheadpapper.
Jag brukar låta eleverna klippa ut schablonerna med en spetsig broderisax istället för att skära ut dem,
det brukar bli bättre och eleverna tycker det är lättare.
Om eleverna skall trycka sina mönster på ett mörkt tyg, tänk på att köpa färg som är täckande på mörka färger.
För att schablonerna skall fastna på tyget brukar jag använda mig av Quilt Basting spraylim, detta kan ni också köpa på Textilhuset Swelogent.
Länkar:
Här hittar ni en länk till hur man gör ett textilt tryck med schablon.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Välja och.. | Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |