För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Uppgiften går ut på att inspireras av någon av de formgivare som presenterades i bildspelet.
Utifrån deras verk och formspråk ska eleverna inspireras och formge ett tyg med hjälp av olika textila tryck metoder.
När tyget är framställt skall eleverna sedan sy ett slöjdföremål av tyget.
Innan ni börjar med denna uppgift är det bra att titta över vilka textila tekniker som ni kan använda er av i er verksamhet.
Det är inte alla som kan arbeta med screentryck med fotoemulsion. Om man vill köpa in ett startkitt kan ni besöka screen tec.
Inköp:
Olika textila färger (jag använder mig av textilafärger från textilhuset swelogent).
Alltyger i olika färger, potatisar, overheadpapper och overheadpennor.
Broderisaxar (spetsiga), stompar, quilt Basting spraylim.
Vaxduk att ha under när eleverna trycker och skalpeller.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Er uppgift blir att inspireras av någon av de formgivare som presenterades i bildspelet. Utifrån deras verk inspireras till att formge ett tyg med hjälp av olika textila tryck metoder. När tyget är framställt skall ni sedan sy ett slöjdföremål av tyget. Efter avslutat arbete skall ni dokumentera ert arbete i en slöjd rapport och lämna in.
Jag vill att ni lämnar in inför bedömning:
Förmågor:
Centralt innehåll:
Tänk på att det kan bli lite kladdigt om alla elever trycker samtidigt. Bra är om man delar upp uppgiften så att halva klassen trycker
åt gången och den andra halvan förbereder skiss av färdig produkt, sin utvärdering eller något annat.
Jag brukar låta eleverna göra schabloner på vanligt papper men de går bara att använda vid ett tryck.
Skall man återanvända schablonen är det bättre att man gör dem på overheadpapper.
Jag brukar låta eleverna klippa ut schablonerna med en spetsig broderisax istället för att skära ut dem,
det brukar bli bättre och eleverna tycker det är lättare.
Om eleverna skall trycka sina mönster på ett mörkt tyg, tänk på att köpa färg som är täckande på mörka färger.
För att schablonerna skall fastna på tyget brukar jag använda mig av Quilt Basting spraylim, detta kan ni också köpa på Textilhuset Swelogent.
Länkar:
Här hittar ni en länk till hur man gör ett textilt tryck med schablon.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Tolka slöjdföremåls.. | Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |