För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna har fått en beställning på föremål som förskolan vill att de gör till sin verksamhet.
Eleverna formger egna föremål som passar till förskolans verksamhet eller väljer från förskolans lista över önskemål de vill ha tillverkat.
Eleverna väljer själv vilket/vilka material och tekniker de vill arbeta med.
Eleverna måste tänka på vem som skall använda föremålen samt på säkerheten.
Prata med er förskoleverksamhet om samarbete och be dem skriva en "önskelista" på olika önskemål.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni har fått en beställning på föremål som förskolan vill att ni formger och framställer till deras verksamhet.
Ni får själva komma på föremål som passar för förskolans verksamhet eller välja ifrån en lista på önskemål som förskolan gjort. Ni väljer själva vilket/vilka material och tekniker ni vill arbeta med. Viktigt är att tänka på vem som skall använda föremålen samt på säkerheten.
Vi vill ha in:
Skisser/ritningar på ert arbete
Materialåtgång
Collage där ni visar er inspiration
Färdigt slöjdföremål
FOKUS PÅ SÄKERHETEN
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
Lektionsplanering
v.1 |
Uppstart – genomgång av pedagogiska planering, inspiration + skissa
|
v.2 |
Genomgång - säkerhet Skiss + collage (Läxa – göra collage klart hemma)
|
v.3 |
Karmatrespons skiss + collage Lämna in skiss + collage Materialåtgång – beställning? |
v.4 |
|
v.5 |
|
v.6 |
|
v.7 |
|
v.8 |
|
v.9 |
|
v.10 |
|
v.11 |
|
v.12 |
Allt färdigt – redovisning i grupp (spela in samtalen med Ipad) |
v.13 |
Invigning – bjud in förskolan! |
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Välja och.. | Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |