För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna har fått en beställning på föremål som förskolan vill att de gör till sin verksamhet.
Eleverna formger egna föremål som passar till förskolans verksamhet eller väljer från förskolans lista över önskemål de vill ha tillverkat. Eleverna väljer själv vilket/vilka material och tekniker de vill arbeta med.
Eleverna måste tänka på vem som skall använda föremålen samt på säkerheten.
Prata med er förskoleverksamhet om samarbete och be dem skriva en "önskelista" på olika önskemål.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni har fått en beställning på föremål som förskolan vill att ni formger och framställer till deras verksamhet.
Ni får själva komma på föremål som passar för förskolans verksamhet eller välja ifrån en lista på önskemål som förskolan gjort. Ni väljer själva vilket/vilka material och tekniker ni vill arbeta med. Viktigt är att tänka på vem som skall använda föremålen samt på säkerheten.
Vi vill ha in:
Skisser/ritningar på ert arbete
Materialåtgång
Collage där ni visar er inspiration
Färdigt slöjdföremål
FOKUS PÅ SÄKERHETEN
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
Lektionsplanering
v.1 |
Uppstart – genomgång av pedagogiska planering, inspiration + skissa
|
v.2 |
Genomgång - säkerhet Skiss + collage (Läxa – göra collage klart hemma)
|
v.3 |
Karmatrespons skiss + collage Lämna in skiss + collage Materialåtgång – beställning? |
v.4 |
|
v.5 |
|
v.6 |
|
v.7 |
|
v.8 |
|
v.9 |
|
v.10 |
|
v.11 |
|
v.12 |
Allt färdigt – redovisning i grupp (spela in samtalen med Ipad) |
v.13 |
Invigning – bjud in förskolan! |
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |