- Snabbfakta
- Till förskolan
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- Hel termin
- Material
- Textil, trä och metall samt övriga material
- Uppgift
Eleverna har fått en beställning på föremål som förskolan vill att de gör till sin verksamhet.
Eleverna formger egna föremål som passar till förskolans verksamhet eller väljer från förskolans lista över önskemål de vill ha tillverkat. Eleverna väljer själv vilket/vilka material och tekniker de vill arbeta med.
Eleverna måste tänka på vem som skall använda föremålen samt på säkerheten.
- Förberedelser
Prata med er förskoleverksamhet om samarbete och be dem skriva en "önskelista" på olika önskemål.

- Elevuppgift
- Till förskolan
Du får lära dig:
- Att arbeta utifrån en beställning- en kund
- Fokusera på säkerhet
- Arbetsprocessen – från idé till färdigt slöjdföremål
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl och engagerat du prövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
Uppgift:
Ni har fått en beställning på föremål som förskolan vill att ni formger och framställer till deras verksamhet.
Ni får själva komma på föremål som passar för förskolans verksamhet eller välja ifrån en lista på önskemål som förskolan gjort. Ni väljer själva vilket/vilka material och tekniker ni vill arbeta med. Viktigt är att tänka på vem som skall använda föremålen samt på säkerheten.
Vi vill ha in:
Skisser/ritningar på ert arbete
Materialåtgång
Collage där ni visar er inspiration
Färdigt slöjdföremål
FOKUS PÅ SÄKERHETEN

Undervisningsstöd: Till förskolan
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
Centralt innehåll:
- Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former
Lektionsplanering
v.1
|
Uppstart – genomgång av pedagogiska planering, inspiration + skissa
|
v.2
|
Genomgång - säkerhet
Skiss + collage (Läxa – göra collage klart hemma)
|
v.3
|
Karmatrespons skiss + collage
Lämna in skiss + collage
Materialåtgång – beställning?
|
v.4
|
|
v.5
|
|
v.6
|
|
v.7
|
|
v.8
|
|
v.9
|
|
v.10
|
|
v.11
|
|
v.12
|
Allt färdigt – redovisning i grupp (spela in samtalen med Ipad)
|
v.13
|
Invigning – bjud in förskolan!
|
Bedömningsmatris: Till förskolan
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|