- Snabbfakta
- Tova en tavla
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 1-3
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Tovning
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 3-4 v.
- Material
- Ull
- Uppgift
Uppgiften går ut på att inspireras av en bok, och sedan låta eleverna utveckla idéer och tolka bokens handling genom att låta dem tova tavlor.
I uppgiften tittar ni närmre på vad ull är och hur man bearbetar ull så att man får garn och tyg.
- Förberedelser
I denna uppgift kan du som lärare själv läsa en bok eller kanske ta hjälp av elevernas klasslärare.
Man kan också låta eleverna läsa en egen PIXI bok.
Inhandla:
Ull i olika färger
Såpa
Bubbelplast/valkmatta
Tovnålar
Ullgarn i olika färger
Broderigarn
Spetsig broderinål
Bitar av skumgummi
Jag brukar låta eleverna spänna upp sina tavlor på pinnar som vi hittar i naturen.
- Elevuppgift
- Tova en tavla
Du får lära dig:
- Tekniken att tova (våttova och nåltova)
- Om ull
- Olika broderistygn
- Nya slöjdord/begrepp
- Att sätta ord på sin arbetsprocess och utvärdera den
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Din uppgift blir att bli inspirerad av boken vi läst och tillverka en tavla av tekniken tova.
Du skall sedan montera din tavla med hjälp av grenar till en ram samt redovisa för en grupp om ditt arbete.
Undervisningsstöd: Tova en tavla
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll för årskurs 1-3:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Verktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
- Undersökande av olika materials egenskaper.
- Bilder, föremål och andra inspirationskällor för det egna skapandet.
- Några slöjdmaterials ursprung och miljöpåverkan, till exempel ståltråd, ull och furu.
I denna uppgift kan du som lärare själv läsa en bok eller kanske ta hjälp av elevernas klasslärare.
Eleverna kommer att göra:
- Skisser
- Våttova och nåltova
- Brodera detaljer
- Montera sina tavlor på grenar
- Redovisa sina tavlor för varandra i grupp
Filmklipp:
Lär dig tova med Skansen
Ull - från UR kvalitet (6.22 in i avsnittet)
Bedömningsmatris: Tova en tavla
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|