För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Uppgiften går ut på att inspireras av en bok, och sedan låta eleverna utveckla idéer och tolka bokens handling genom att låta dem tova tavlor.
I uppgiften tittar ni närmre på vad ull är och hur man bearbetar ull så att man får garn och tyg.
I denna uppgift kan du som lärare själv läsa en bok eller kanske ta hjälp av elevernas klasslärare.
Man kan också låta eleverna läsa en egen PIXI bok.
Inhandla:
Ull i olika färger
Såpa
Bubbelplast/valkmatta
Tovnålar
Ullgarn i olika färger
Broderigarn
Spetsig broderinål
Bitar av skumgummi
Jag brukar låta eleverna spänna upp sina tavlor på pinnar som vi hittar i naturen.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Din uppgift blir att bli inspirerad av boken vi läst och tillverka en tavla av tekniken tova.
Du skall sedan montera din tavla med hjälp av grenar till en ram samt redovisa för en grupp om ditt arbete.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll för årskurs 1-3:
I denna uppgift kan du som lärare själv läsa en bok eller kanske ta hjälp av elevernas klasslärare.
Eleverna kommer att göra:
Filmklipp:
Lär dig tova med Skansen
Ull - från UR kvalitet (6.22 in i avsnittet)
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |