- Snabbfakta
- Trä och läderrem
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 5 v.
- Material
- Läderrem 2-3 mm tjock samt valfritt trä
- Uppgift
Eleverna fick varsin tjockare (2-3 mm) läderrem och uppgiften att skapa ett föremål i trä tillsammans med läderremmen.
Man fick använda delar av- eller hela remmen, men inte välja bort den helt.
Uppgiften fick inte ta längre än utsatt tid!
- Förberedelser
1 läderrem till varje elev, 2,5 - 3mm tjock. Lämplig bredd kan vara ca 2 cm.
Om lädret är naturfärgat och vegetabiliskt garvat kan man dekorera och färga det.
Valfritt material i trä som finns i salen samt dekorationsspikar för att fästa lädret i träet.
Läderpunsar och lädernitar kan vara användbart.

- Elevuppgift
- Trä och läderrem
Du får lära dig:
- Lite om läder och skinn, några verktyg och ev. tekniker
- Utveckla idéer som man har inspirerats av.
- Hur man kan kombinera olika material
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Du kommer att få en läderrem. Den ska kombineras med ett föremål av trä.
Du måste använda hela- eller delar av remmen i ditt föremål som du ska tillverka.
Remmen kan vara dekorativ eller ha ett funktionellt syfte. (eller både och)
Den kan vara i ett stycke eller i flera delar., dekoreras med olika former av tryck och ev. färgas.
Eftersträva kvalitet i form och funktion.
Om du använder dig av inspiration, såsom t.ex. bilder på Internet, vill läraren veta källan till inspirationen
och du bör inte kopiera den idén utan i så fall utveckla den på något vis.
Du kommer efter arbetet att få motivera följande:
Vad gjorde du? Hur gick du tillväga?
Varför valde du just det du valde?
Hur tänker du kring funktion, kvalitet och finns det någon miljöaspekt att beröra?
Lycka till!
Undervisningsstöd: Trä och läderrem
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Om man har möjlighet är det roligt att kunna både mönstra och färga remmen. Det kräver naturellt (ofärgat) vegetabiliskt garvat läder.
Bäst är 2,5 - 3mm tjockt läder. Var tydlig med att man inte bör kopiera en idé man sett på nätet utan att utveckla den.
Ett kunskapskrav som kommer att bedömas handlar just om detta och citera gärna bedömningsstödet från skolverket där C - A nivå säger att
" Eleven tar utgångspunkt i erbjudet inspirationsmaterial och utvecklar idén vidare" (se länk till skolverkets bedömningsstöd i ÖVRIGT STÖD)
Uppmärksamma eleverna på att de inte gör för stora föremål. Remmen kan både vara funktionell eller fungera som dekoration. Ge exempel!
Kanske går ni innan arbetet igenom hur man kan fästa remmen i träet? Dekorationsspik kan vara användbart här.
För att förenkla och förhöja läderarbetet är en kraftig lädersax att föredra samt bokstäver att mönstra lädret med.
Omdömet kan eleven lämna muntligt eller med tillhörande dokument här i uppgiften.
Bedömningsmatris: Trä och läderrem
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|