- Snabbfakta
- Trä och läderrem
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 5 v.
- Material
- Läderrem 2-3 mm tjock samt valfritt trä
- Uppgift
Eleverna fick varsin tjockare (2-3 mm) läderrem och uppgiften att skapa ett föremål i trä tillsammans med läderremmen.
Man fick använda delar av- eller hela remmen, men inte välja bort den helt.
Uppgiften fick inte ta längre än utsatt tid!
- Förberedelser
1 läderrem till varje elev, 2,5 - 3mm tjock. Lämplig bredd kan vara ca 2 cm.
Om lädret är naturfärgat och vegetabiliskt garvat kan man dekorera och färga det.
Valfritt material i trä som finns i salen samt dekorationsspikar för att fästa lädret i träet.
Läderpunsar och lädernitar kan vara användbart.
- Elevuppgift
- Trä och läderrem
Du får lära dig:
- Lite om läder och skinn, några verktyg och ev. tekniker
- Utveckla idéer som man har inspirerats av.
- Hur man kan kombinera olika material
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Du kommer att få en läderrem. Den ska kombineras med ett föremål av trä.
Du måste använda hela- eller delar av remmen i ditt föremål som du ska tillverka.
Remmen kan vara dekorativ eller ha ett funktionellt syfte. (eller både och)
Den kan vara i ett stycke eller i flera delar., dekoreras med olika former av tryck och ev. färgas.
Eftersträva kvalitet i form och funktion.
Om du använder dig av inspiration, såsom t.ex. bilder på Internet, vill läraren veta källan till inspirationen
och du bör inte kopiera den idén utan i så fall utveckla den på något vis.
Du kommer efter arbetet att få motivera följande:
Vad gjorde du? Hur gick du tillväga?
Varför valde du just det du valde?
Hur tänker du kring funktion, kvalitet och finns det någon miljöaspekt att beröra?
Lycka till!
Undervisningsstöd: Trä och läderrem
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Om man har möjlighet är det roligt att kunna både mönstra och färga remmen. Det kräver naturellt (ofärgat) vegetabiliskt garvat läder.
Bäst är 2,5 - 3mm tjockt läder. Var tydlig med att man inte bör kopiera en idé man sett på nätet utan att utveckla den.
Uppmärksamma eleverna på att de inte gör för stora föremål. Remmen kan både vara funktionell eller fungera som dekoration. Ge exempel!
Kanske går ni innan arbetet igenom hur man kan fästa remmen i träet? Dekorationsspik kan vara användbart här.
För att förenkla och förhöja läderarbetet är en kraftig lädersax att föredra samt bokstäver att mönstra lädret med.
Efter arbetet får eleven resonera och reflektera över sitt processande.
Bedömningsmatris: Trä och läderrem
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|