För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven får tillverka en figur i metalltråd som ska stå/hänga på en platta av trä.
Man lär sig huvudsakligen att böja, bocka och löda metalltråden.
Lämpligt kan vara galvaniserad metalltråd i tjocklekarna 1mm, 1,5 mm och 2 mm.
Det går även bra att löda i mässing- eller koppartråd men är då lite dyrare.
Införskaffa en mängd olika tänger, och formar att böja runt.
Lödkolvar, lödpennor, lod och varför inte en bhutangasbrännare (liten) samt flussmedel till lödningen.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska tillverka en valfri figur i någon metalltråd som läraren erbjuder dig.
Sök efter figurer på nätet eller teckna en egen.
Du ska forma figuren genom att använda olika tänger. Du kommer att bocka, böja och till sist löda ihop
dina olika delar till ett färdigt resultat.
Din figur ska sedan stickas ner i en liten träbit som blir bottenplatta.
Denna bottenplatta får gärna utformas så att den går väl ihop med figuren.
Om det finns metallfärg så kan du få måla din figur om du vill.
Träna gärna på någon provbit innan du startar med din figur.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Vi börjar med att ha en introduktion enligt följande:
Vi inhandlade också ett antal billiga nagellacksflaskor för att eleverna skulle kunna måla sina figurer om de så ville.
Det var mycket uppskattat. Se bara till att ha god ventilation då det kan lukta en del
Låt eleverna leta efter lämpliga motiv på nätet. Man kan hitta många bra figurer genom att söka på t.ex. olika substantiv
med ordet- silhuetter efter. Ex. djur-silhuetter, dans-silhuetter etc.
Skriv ut bilden i lagom storlek (eller om de har ritat en själv) och dela sedan in figuren i de olika delar man önskar löda ihop.
Klipp av en lagom lång metalltråd, gör den rak, bocka och böj delarna efter bilden som mall. Löd sedan ihop dem.
Glöm inte att det ska finnas minst en rak liten tråddel som ska stoppas ner i träbiten senare.
Bra är om eleverna får träna lite på de olika teknikerna inkl. lödning innan de startar med sin riktiga figur.
Lättast (men lite dyrare) är att löda med koppartråd. förslagsvis 1,5 mm tjock.
Titta på de olika hjälpmedlen och tipsen så kommer arbetsområdet att flyta mycket bättre.
Inspirera eleverna till att försöka koppla ihop träplattan med figuren. Tillverkar man t.ex. en palm så kan träplattan vara en liten ö.
En fotbollsspelare kan stå på en fotbollsplan o.s.v.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |